JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Gasen i botten för svensk telematik

50 företag kring Göteborg vill bli navet för världens biltelematik. Men många av visionerna har långt kvar till verklighet

Volvo, Saab, Ericsson och Telia. Med den historiken tror sig Göteborg kunna utvecklas till telematikens svar på Silicon Valley.
Din bil skvallrar för Svensk Bilprovning att avgaserna är för smutsiga. Bilen bokar samtidigt tid på verkstaden. Och meddelar tillverkaren att ett designfel kanske måste rättas innan serieproduktionen fortsätter.

Det är några exempel på det som kallas telematik, eller fordonstelematik, för att vara korrekt. Telematiken är en förening av fordonselektronik, telekommunikation och IT-tjänster.

Vilka möjligheter öppnas när bilen kan kommunicera med sin omgivning, via mobilnät, bluetooth, trådlöst Lan eller sensorer?

Verklighetens telematik idag är i nivå med att att bilen kan ringa upp larmcentralen efter en olycka. Det dröjer ett par år innan mobiltelefonen i fickan automatiskt kopplas in i bilens handsfreeutrustning via Bluetooth. Och ännu några år innan motorn ställer om sig till strängare utsläppsregler när gränsen till Kalifornien passeras.

Förståelse och förtroende

Men en del spännande teknik står redan för dörren. Snart kan bensinstationen tanka en film till barnen i baksätet, via trådlöst nät.

Vägen till visionerna är lång, men en sak är klar: den går genom Göteborg.

Göteborg lanserar sig som ett världscentrum för fordonstelematik. Drygt femtio företag i regionen har bildat en branschförening, Telematics Valley.

Telematics Valley är inte bara en reklampelare för Västsverige.

- Vi vill att de olika industrigrenarna ska träffas och bygga upp en förståelse och förtroende för varandras sätt att göra affärer, säger Kent-Eric Lång, styrelseordförande för Telematics Valley och vd för Mecel.

Företagen behöver varandra. Det finns ingen som ensam kan bygga en telematiktjänst från ax till limpa.

- I Telematics Valley kan man få reda på vilka spelare som finns och vad de håller på med. Det underlättar när man behöver få tag på varandra, säger Eric Michélsen, ansvarig för telematik på Semcon.

Det finns en god grund i regionen att bygga Telematics Valley på. Volvo leder telematikutvecklingen inom Fordgruppen. Saab är ett motsvarande centrum för General Motors.

Många av företagen i Telematics Valley har sin historia gemensam med just Saab och Volvo.

- Sveriges möjligheter att förstå och agera på den här marknaden är väldigt stor, säger Eric Michélsen.

- I det här lilla landet har vi två personbilstillverkare och två lastbilstillverkare. Och så har vi en företagskultur som tilllåter att folk flyttar runt mellan industri och leverantörer. Det tror jag varit bra, säger Eric Michélsen.

En gryende marknad

Här finns också IT- och telekomindustrin, representerad av Ericsson. Och här finns mobiloperatörer i världsklass.

- Sverige, åtminstone Norden, är ett testområde för många nyheter inom mobil kommunikation, säger Peter Berggren, Europaansvarig för telematik inom HP.

En underleverantörsbransch för telematiktjänsterna i sig, finns inte etablerad någonstans i världen ännu.

- Det är en gryende industri, företagen är i sin uppstartfas, säger Kent-Eric Lång, vd för Mecel.

I Sverige finns företag som Wireless Car med sin mellanhandsteknik för tjänster. Här finns också företag som äger kataloger, gulasidor eller vägkartor. Och så finns företag som kan förädla detta innehåll till tjänster, som till exempel car-pooling, fleet management och auktion av laster.

Jan Tångring

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)