- Det är många företag som måste samarbeta i steget från chips till tjänst, säger Eilert Johansson, ansvarig för hårdvara på Enea i Göteborg.
Exakt hur samarbetet ska gå till är en fråga som fortfarande är oklar i konturerna. En grundfråga är vem som ska erbjuda tjänsten till kunden. Biltillverkaren eller någon obunden tjänsteleverantör?
Telematics Valley driver ingen uppfattning, men Kent-Eric Lång, vd på Mecel, tror att bilföretagen kommer att låta telematiktjänsterna ingå i köpet av bilen.
Frågan om vem som ska sälja tjänster hänger ihop med frågan om vilka delar av arkitekturen som ska vara standard. Den grundläggande nättekniken kommer att vara standardiserad, som Can för styrning och Most för multimedia. Men protokollen för tillämpningar kommer inte nödvändigtvis att vara standard.
Vill låsa kunden
Det finns till exempel ingen standard för hur ljudnivån på stereon regleras över Most.
Det är alltså inte säkert att man kan flytta bilstereon från en Saab till en Volvo.
- Långt ifrån alla vill ha standarder. Standarder kan vara tekniskt begränsande. En standard innebär att man öppnar upp för andra att tjäna pengar. Man vill hellre kunna låsa och ha kontroll, säger Eilert Johansson.
- Men jag ser inte det här som ett stort problem idag. Allt är i sin linda. Det kanske kommer att vara litet vilda västern i början. Sedan kommer det att dyka upp de factostandarder, säger Eilert Johansson.
Vissa standarder drivs av myndigheter. Kalifornien har hårda krav på avgaser och vill ha ett enhetligt sätt att fråga bilar hur mycket avgaser de släpper ut.
Tjänstesidan inom telematiken har mycket standardiseringsarbete framför sig.
- Det är mycket som talar för att det kommer att bli en lång resa, säger Jan Hellåker, vd för Wireless car.
Långt till standarder
- Värdekedjan är lång och krånglig och spänner över allt från call-center-applikationer ner till realtidssystem i bilar. Dessutom spänner det tvärsöver avancerade paketdatatjänster i trådlösa nätverk, säger Jan Hellåker.
Alla länkar i kedjan har sina egna standardiseringsorgan och intresseorganisationer. SMS kan få exemplifiera bristen på standarder. I stort sett all telematiktrafik baseras idag på SMS.
Tjänsteleverantören är inkopplad direkt på operatörens SMSC via en fast förbindelse. Där finns ett antal olika leverantörsdefinierade protokoll.
- De är en huvudvärk för alla som vill in i den här branschen och spela, säger Jan Hellåker.
I andra änden av tjänsten finns oftast ett call-center.
- Deras applikationer och operatörsstödsystem byggs av källarfirmor, eller mjukvaruhus, om jag ska uttrycka mig litet vänligare. Där finns heller ingen standardisering, säger Jan Hellåker.
- Jag har femton års erfarenhet av att försöka standardisera i bilindustrin, så jag är inte särskilt optimistisk, skrattar Jan Hellåker.
Jan Tångring