JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Telematik - fjärrkontroll till bilköparen
När biltillverkaren sitter i sin kammare och tänker på telematiken och dess möjligheter är det inte tjänsterna i sig som gör honom mest upprymd. Det han ser är nya metoder att odla lojala kunder.
Biltillverkaren kommer att vilja styra över vilka tjänster som släpps fram till bilen. Bilägare kommer inte helt fritt att kunna välja och vraka mellan tjänster.

- Tekniken och marknaden är inte mogen för sådant ännu, säger Kent-Eric Lång

- Om man inte kan tjäna pengar är det ingen som vill gräva ner stora utvecklingskostnader, säger Eilert Johansson på Enea realtime.

Jesper Vasell tror att biltillverkaren kommer att ta en chans att försöka odla kundkontakter genom att erbjuda exklusiva tjänster.

Idag bryts kontakten med tillverkaren när bilkunden tar emot nyckeln och kör ifrån butiken. Nästa kontakt är när bilköparen efter några år lockas med bra inbytespris om han stannar inom märket.

- I en telematikplattform kan biltillverkaren utveckla en helt annan kundlojalitet, säger Jesper Vasell.

Metoden är att fortlöpande sälja tjänster. Som till exempel 20 extra hästkrafter inför semesterresan på autobahn - hästkrafterna levereras över mobilnätet som en programuppdatering till motorn.

- Det är den typen av visioner som bilindustrin leker med, tror jag. I grund och botten handlar det om att vårda en kundrelation, säger Jesper Vasell.

- Det pågår ett skifte från att sälja en bil som en plåtprodukt som betalas en gång. Till att sälja ett tjänstpaket, säger Jesper Vasell.

Det kan bli svårt för bilköparen att försöka komma runt problemet genom att vända sig till tredjepart. Man kommer att kunna montera en bilstereo på det klassiska sättet, med egna sladdar utanför multimedianätet. Det går redan idag att köpa GPS-navigering från tredjepart.

Men dessa produkter kommer inte nödvändigtvis att kunna integreras i bilens egen telematik och har därmed begränsade möjligheter. De kanske inte inte kan ta reda på hur mycket bensin som finns i tanken, eller om motorn är
i gång.

När backen läggs i skulle monitorn framför föraren kunna visa en bild från backkameran i bakluckan. Den typen av integrering kan vara svår för tredjepart att göra eftersom det kräver en integrering av det säkerhetskritiska nätet med det i och för sig kanske mer öppna multimedianätet.

I förlängningen går ändå utvecklingen mot en större öppnhet. Javaserverplattformen OSGI är ett steg i den riktningen. Den kan användas som en grund för en öppen handel med till exempel navigationsjänster eller underhållning.

OSGI är också är en standard inom hemelektroniken. Vilket öppnar för möjligheter att använda hemtjänster i bilen och tvärtom.

Jan Tångring
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)