För att möta testbehovet lanserar företaget systemtestaren Bist Assist 6.4. Siffrorna betyder inte att det funnits några tidigare versioner utan helt enkel att den klarar datahastigheter upp till 6,4 Gbit/s.
Den stora nyheten med Bist Assist är att testaren tar hjälp av de inbyggda tester (Bist, Built in self test) som finns i standarderna för alla moderna seriebussar.
- Vi går in och påverkar de testsignaler som bussen själv genererar. Genom att göra det kan vi karakterisera den mycket noggrannare än vad de inbyggda testerna klarar av, säger Tom Newsom.
Det man gör är till exempel att lägga på ett jitter på upp till 430 ps i testsekvensen för att sedan se hur den klarar det. Men det går också att titta på andra parametrar som likspänningsnivån eller på själva signalnivån.
Testaren kan används vid utveckling och då generera en mängd data men den är i första hand tänkt för automatisk produktionstest.
- När man känner sin produkt kan man koncentrera sig på några få parametrar och köra en Pass/Fail-test.
Då kommer man ner i en testtid på någon eller några sekunder per buss.
Priset för Bist Assist ligger på knappt en miljon dollar för en komplett testare. Har man redan ett 93000-system går uppgraderingen lös på cirka 200 000 dollar.
- När halvledarindustrin 1999 spådde hur mycket en sån här testare skulle kosta låg gissningarna på 20 miljoner dollar. Bist Assist kostar bara en tjugondel av det, säger Tom Newsom.
Per Henricsson