JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kameramobiler tänjer gränserna

Trots att allt fler mobiltelefoner förses med kameror så märker inte operatörerna av någon ökning av trafiken i mobilnäten. Det hindrar inte mobiltillverkarna att vidareutveckla kamerorna.
År 2007 kommer över 800 miljoner kameraförsedda mobiltelefoner att säljas, och de kommer att användas till att ta 100 miljarder digitala bilder om året. Det hävdade Juha Putkiranta från Nokia på en kameratelefonmässa på Hawaii nyligen, enligt tidningen EE Times. Vid det laget torde också kamerorna vara betydligt bättre än idag, med åtminstone 4 miljoner bildpunkter och i många fall även videomöjlighet. Vilket borde innebära lysande utsikter för operatörerna.

Än så länge verkar dock användarna restriktiva med att skicka sina bilder över mobilnäten. Japanska operatören Docomo sa på mässan att man hittills inte kunnat koppla någon intäktsökning till det ökande antalet kameramobiler. Docomo har 24 miljoner kameramobilförsedda kunder, men dessa tar i genomsnitt bara en bild i månaden.

Juha Putkiranta påpekade att det inte är så konstigt att kunderna tvekar eftersom det kan ta 15-30 minuter att skicka en enda bild i dagens nät, och detta kan kosta mellan 50 och 500 kronor.

Hos mobiltillverkarna räknar man dock med fortsatt ökad efterfrågan. Men att få fram morgondagens kameramobiler ställer höga krav på ingenjörskonsten. Optiken och strömförbrukningen är de svåraste nötterna att knäcka. Inte nog med att användarna vill ha optik åtminstone i klass med vanliga digitalkameror - i takt med att antalet bildpunkter ökar så minskar storleken på varje enskild bildpunkt, och därmed dess ljuskänslighet, vilket ökar kraven på optiken ännu mer. En blixtfunktion kan underlätta, men drar förstås ström och tar plats. Och elektroniken kommer inte att minska i volym - i takt med att videofunktioner breder ut sig så införs troligen videoredigering i kamerorna.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)