Delphi är stor underleverantör till bilindustrin och den viktigaste kunden är General Motors, världens största fordonsföretag.
Ericsson siktar på miljardförsäljning till bilindustrin, en helt ny marknad för det svenska företaget. Målet är att återanvända konstruktioner och kompetens för att utveckla de produkter bilindustrin behöver för mobil telefoni och Internettrafik.
Det första stora klivet togs hösten 1999 när Ericsson startade samarbete med tyska Mannesmann VDO, en av Europas största underleverantörer till bilindustrin. Nu öppnas dörren till USA-marknaden genom samarbete med Delphi.
- Delphi och Ericsson har tillsammans möjligheter att skapa en standard för telematiksystem som kommer att reducera både produktutvecklingscykel och kostnader, säger Robert W Schumacher, vd för Delphis enhet Mobile Multimedia som redan redovisat order på det nya heta området för drygt 30 miljarder kronor.
Ericsson siktar på att etablera standarder för bilarnas telekommunikation. Företaget har framför allt koncentrerat sig på att utveckla systemlösningar för kommunikation mellan fordon och publika mobilnät, det gäller bland annat säker uppkoppling mellan fordon och mobilnätet så att båda parter är säkert identifierade.
Svenska branschexperter påpekar att samarbetet med Delphi är ett viktigt genombrott. Ericsson har i många år försökt komma in som underleverantör hos bilindustrin utan att lyckas. Delphi saknar spetskompetens inom telekomområdet och Ericsson vill in på den nya marknaden. Tillsammans får de två företagen helt nya möjligheter att öka sin försäljning. Huvudkonkurrenter för Ericsson-Delphi- alliansen är Motorola, Bosch och Visteon, ett bolag inom Fordgruppen.
Käpp i hjulet
Samtidigt är Siemens och Bosch på väg att köpa Mannesmann VDO vilket skulle kunna påverka Ericssons samarbete med Mannesmann VDO. Gunilla Nordström, chef för telematikenheten inom Ericsson uppger dock att hon hittills inte sett några hot mot Mannesmannsamarbetet.
Det är uppenbart att marknaden är stor. Delphi och Ericsson hänvisar till marknadsstudier som innebär att år 2005 har hälften av alla nya bilar producerade i USA, Europa och Japan telematiksystem, för lyxbilarna gäller det 90 procent.
I hela världen produceras cirka 50 miljoner nya fordon per år.
Ericssons nya affärsenhet för telekomutrustning för bilindustrin har två utvecklingscentra, ett i Raleigh Park i Nordkarolina i USA och ett i Bilbao i Spanien där också högkvarteret för den nya verksamheten finns.
Delphi har 213 500 anställda och 175 helägda fabriker.
Göte Andersson