JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericssons nya miljarder finns i GSM, ATM och IP

Nya GSM-produkter riktade mot företagen, och nya ATM-växlar och routrar ska öka försäljningen med mer än 30 miljarder kronor per år. Det säger Torbjörn Nilsson, marknadsdirektör och chef för strategisk affärsutveckling på Ericsson.


Ericsson siktar nu på att växa betydligt snabbare än 20 procent per år. Det innebär att försäljningen ska öka med 30 - 40 miljarder kronor per år.

Tillväxten ska framför allt komma från nya GSM-produkter riktade mot företagen och nya ATM-växlar och routrar för den tunga IP-trafiken.

- Att vinna på dessa marknader är av central betydelse för Ericsson, säger den nye marknadsdirektören Torbjörn Nilsson till Elektroniktidningen.

Under det senaste året har Ericsson lanserat en rad nya system och nu återstår att se hur de slår. Ericsson behöver en rad genombrottsorder om allt skall gå vägen.

Ericsson hoppas inom kort nå brett genombrott hos tunga nätoperatörer med AXD300, det ATM-system som lanserades i våras. Systemet är avsett för mycket tunga nationella nät med IP-trafik, datakom och telefoni. Hittills har Ericsson inte redovisat ett enda sådant kontrakt med någon tongivande nätoperatör.

- Vi väntar oss att riktigt tunga nätoperatörer köper vårt ATM-system och våra accessroutrar. Vi hoppas få riktigt tunga order för ATM 300-serien inom det närmaste halvåret. Besked kan komma den närmaste tiden, det gäller order för AXD300-serien och accessroutrar, säger Torbjörn Nilsson.



Två chefsroller


Torbjörn Nilsson är både marknadsdirektör och chef för strategisk affärsutveckling för hela Ericssonkoncernen. Det är en ny roll som ingen haft tidigare hos den svenske telekomjätten. Han om någon kan svara på hur koncernen skall klara sina mycket aggressiva tillväxtmål.

Idag ligger Ericsson långt efter konkurrenterna när det gäller nätutrustning för tung IP-trafik. Parallellt med AXD300-serien för ATM-marknaden utvecklar Ericsson även en routerfamilj för IP-trafiken. Sedan 1997 är Ericsson delägare i amerikanska Juniper som utvecklat en egen router för mycket tung IP-trafik. Tidigare i år köpte Ericsson dessutom amerikanska ACC som säljer accessroutrar.

- Med Junipers backbonerouter och ACC:s edgeroutrar kan vi nästan få ett komplett routernät. Det kan nu bli så att Ericsson kommer med en egen backbonerouter där Junipers system ingår, säger Nilsson.

- Vi saknar dock routrar i en del storlekar. Diskussioner pågår om vad vi skall göra åt detta, säger han.



GSM växer med företagssystem


På GSM-fronten har Ericsson lanserat flera mycket viktiga system riktade mot företagssektorn. Torbjörn Nilsson anger att Ericsson skall växa framför allt genom att sälja GSM Pro, GSM on the Net, GSM-R, personsökartjänster/SMS via GSM och GSM Positioning Systems.

Alla dessa nya produkter kan föras in i befintliga GSM-nät, och innebär att den redan massproducerade GSM-tekniken kan användas på nya marknader. Det handlar till stora delar om att bygga mervärde i existerande GSM-nät så GSM-operatörerna kan fortsätta öka sina inkomster. De flesta av de nya systemen är riktade mot företagssektorn.

En stor del av de funktioner som nu införs i GSM-näten planerar Ericsson även att införa i den amerikanska mobilnätsstandarden IS-136 (D-AMPS). En mycket viktig förändring är att GSM-standarden för paketdatanät GPRS (General Packet Radio Services) blir gemensam för GSM och IS136. Det är GPRS som skall klara mobil IP-trafik.

- Alla dessa produkter har samma syfte - att öka antalet tjänster i GSM-näten. Med GPRS återanvänder vi de befintliga GSM-näten och erbjuder nya tjänster.

Kunderna är dock inte desamma till alla de nya GSM-systemen.

- GSM Pro kommer huvudsakligen att gå till Ericssons befintliga GSM-kunder som med den produkten kan slå sig in på marknaden för privatradio.

- Även GSM on the Net riktar sig i första hand till Ericssons befintliga GSM- kunder. Jag tror att GSM on the Net eller motsvarande GSM-baserade system kan dominera på kontorsväxelmarknaden.

- När det gäller GSM-R är det bra om vi kan ta en del av den marknaden. Det finns bara ett par spelare - Siemens och Nortel är våra konkurrenter.

Enligt dagens planer kan GSM Pro och GSM-R levereras första halvan av 1999. GPRS och GSM on the Net kan levereras andra halvåret 1999. Avgörandet kommer att bli tydligt om ungefär ett år.

- I slutet av 1999 och början av år 2000 ser vi hur de nya systemen lyckas på marknaden, säger Nilsson.

Göte Andersson



Ericssons nya GSM


Ericsson har under den senaste tiden lanserat fem viktiga serier av GSM- produkter:


• GSM Pro innebär att GSM skräddarsys för att klara de särskilda kraven för privata radionät (PMR, Private Mobile Radio).


• GSM-R är järnvägsbolagens egen GSM-standard.


• GSM on the Net konkurrerar på kontorsväxelmarknaden, med växlar med fler än 50 anknytningar.


• GSM Positioning Systems klarar att bestämma positionen för en enskild mobiltelefon.


• Personsökartjänster och informationstjänster (SMS) kommer i GSM-näten.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)