JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ny fabriksorganisation spar miljarder
Ericsson inför nu en ny organisation i sina fabriker och hoppas därmed spara många miljarder kronor.

Företagets Gävlefabrik, som tillverkar basstationer, är bland de första med det nya konceptet för mikrofabriker.



- I hela koncernen räknar vi med att spara ett antal miljarder genom att införa en ny organisation i produktionen. Gävlefabriken och Kistafabriken är först att införa den nya organisationen. Den nya modellen kommer att föras in successivt, säger Björn Boström, chef för produktförsörjning och IT-stöd i Ericssonkoncernen.

Gävlefabriken producerar basstationer för GSM, japanska mobilstandarden PDC och bredbandsstandarden WCDMA. Gävlefabriken har nu delats upp i sju mikrofabriker där varje mikrofabrik har helhetsansvar för sin produkt. Dessutom finns en avdelning som svarar för slutmontering av basstationer och en central enhet som svarar för gemensamma funktioner som ekonomi och administration.

Den nya organisationen är igång sedan årsskiftet och skall trimmas in under det första kvartalet i år. Enligt fabrikschef Tormod Kristiansen har förändringen tagits emot väl bland de drygt 1 900 anställda.



Centrala funktioner


De sju mikrofabrikerna har tillsammans drygt 1 100 anställda. I varje mikrofabrik finns montörer, provare, produktionstekniker och logistikpersonal som sköter produktionsflödet. Mikrofabrikerna producerar färdiga transceivrar. Varje mikrofabrik svarar för en standard, till exempel GSM 900 eller japanska PDC.

Den färdiga transceivern skickas till avdelningen för kundorderbestyckning som svarar för slutmonteringen av den färdiga basstationen. Avdelningen för slutmontering har cirka 400 anställda.

Lika många arbetar på de centrala enheterna, personalavdelning, ekonomiavdelning med flera enheter. Centrala funktioner som IT-avdelning, personalavdelning, och ekonomiavdelning är stödfunktioner i den nya organisationen.

Varje mikrofabrik har en fabriksansvarig. Samtidigt finns det ansvariga som skall se till att den bästa tekniken och de bästa arbetsmetoderna tillämpas i varje fabrik.

Eftersom varje mikrofabrik har ett helhetsansvar för produktion och kundkontakter räknar Tormod Kristiansen med ett ökat behov av kompetensutveckling bland de anställda.

- Tidigare talade vi om ledtider på månader eller år, nu handlar det om veckor eller till och med dagar, säger Tormod Kristiansen.

Kortare ledtider är ett viktigt mål för den nya organisationen.

- Med den nya organisationen minskar vi genomloppstiden vid produktionen. Vi minskar kapitalbindningen, får snabbare leveranstider och vi räknar med att höja kvaliteten. Vi får lägre kassation. Dessutom räknar vi med att minska administrationen. Vi får lägre kostnader för kringliggande stödsystem, säger Boström.

Han anger att modellen med mikrofabriker kan införas vid produktion av basstationer och telefonväxlar. Vidare utreds metoden även för telefontillverkning och man hoppas nå samma resultat även där. Sven- Olof Ekman

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)