De svenska kabel-tv-bolagen hoppas att de nya modemen kan öka det hittills låga intresset för digital-tv.Av Sveriges fyra miljoner tv-hushåll har idag färre än 100 000 skaffat digital- tv. I vår startar dock digital-tv-sändningarna i marknätet som når ungefär halva befolkningen i Sverige. Nokia hoppas sälja 50 000 till 100 000 digitala mottagare för marknätet innan årets slut.
Sex operatörer finns på banan: Telia, Stjärn-tv, Teracom, Canal Digital, Sweden On Line och Kabelvision. Telia är störst, med Stjärn-tv och Canal Digital som goda tvåor.
Telia startade med digitala sändningar i slutet av 1997 och har idag uppskattningsvis 30 000 digital-tv-abonnenter. Av Telias totalt 1,3 miljoner anslutna hushåll har 1,1 miljoner tillgång till digital signal - de kan därmed abonnera om de skaffar digital-tv-mottagare.
Även de övriga 200 000 hushållen, som främst finns på orter med färre än 1 000 invånare, skall på sikt få tillgång till digital signal. Det skall ske med satellitöverföring, enligt Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia Infomedia.
Telia startade för ett och ett halvt år sedan ombyggnad av kabel-tv-nätet för interaktiv kommunikation, som skall ge hushållen möjlighet att surfa med cirka 500 Kbit/s med snabba kabelmodem.
fastighetsnät måste byggas om- Vi sitter för närvarande i förhandlingar med de 14 000 fastighetsägarna som är anslutna till vårt nät. Vi erbjuder dem en ny teknisk plattform men det innebär att de måste bygga om sitt fastighetsnät. Och som alla förstår tar det här tid, till exempel måste styrelserna i varje fastighetsbolag få upp frågan på sitt bord för att ett beslut skall kunna tas. Idag finns 35 000 anslutna hushåll i ombyggda fastighetsnät. Det lär nog dröja några år innan hela nätet är fullt utbyggt, säger Larsson.
Stjärn-tv skall införa den nya tekniken för sina 240 000 abonnenter i Stockholm inom ett år.
- Idag kan vi erbjuda våra kunder tolv kanaler. Om ett år är siffran 150 kanaler. Vi väntar inom kort leveranser av digitala tv-mottagare, säger Kjell Hellberg, vd i Stjärn-tv.
Canal Digital sänder sedan i höstas via satellit mot hela Norden.
- I Norden har vi cirka en miljon hushåll som kunder, i Sverige cirka 450 000 hushåll som kan komplettera med digital mottagare och ta emot såväl analoga som digitala signaler, säger Katarina Karlsson, marknadschef vid Canal Digital Sverige.
- Vid årsskiftet hade 30 000 hushåll digital mottagare (parabol). Idag räknar vi med att den siffran stigit till 40 000, säger Katarina Karlsson.
Sweden On Line har 185 000 anslutna hushåll.
- Om ett par år finns vi med. Men vi kan redan idag erbjuda våra kunder vissa datakomtjänster som Internet, men när det gäller digital-tv-sändning väljer vi som sagt att vänta, säger vd Stefan Guiance.
Kabelvision har 320 000 anslutna hushåll och dess talesman anger att införande av interaktiva tjänster kan driva fram beslut om att införa digital-tv.
Lasse Wåhlstrand Göte Andersson