Nu vänder det för Ericssons SDH-försäljning tack vare samarbetet med italienska Marconi. Ericssons egna SDH-produkter svarar för ungefär en tredjedel av försäljningen.
Det handlar om en snabb och dramatisk förbättring. Ericsson har som bekant misslyckats utveckla egna produkter på SDH-området trots miljardsatsningar. Viktiga kunder sade upp kontrakten, bland annat Telia och tyska Deutsche Telecom. Samarbetsavtalet med Marconi skrevs i september 1995.
- De tyngsta leverantörerna på världens SDH-marknad idag är Siemens, AT&T, Alcatel, Ericsson med Marconi och amerikanska DSC (Digital Switch Corporation), säger Kenneth Boiardt, ansvarig för global marknadsföring av bredbandsprodukter i Ericsson Telecom.
Tillsammans med Marconi har Ericsson nu mellan sex och tio procent av världsmarknaden, Ericsson säljer för ett par miljarder via egna försäljningskanaler, Marconi för minst lika mycket.
Flera nya kontrakt
Senaste halvåret har Ericsson presenterat ett antal nya SDH-kontrakt; bland annat i Colombia, Chile och Sverige. Ericsson har lyckats behålla huvuddelen av de gamla SDH-kunderna, anger företaget och räknar nu med fortsatt expansion.
Synkron Digital Hierarki (SDH) är samlingsnamnet på en ny generation av produkter som används för att överföra och styra trafiken i telenätet; kapaciteten i befintliga fibernät höjs kraftigt och en rad nya teletjänster ingår, framför allt att sekundsnabbt omdirigera trafiken i telenätet, mellan olika optiska kablar.