JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo och Saab dåliga på telematik

Ligger flera år efter GM, Daimler Chrysler och BMW

Volvo Personvagnar och Saab Automobile ligger efter med telematiktjänster till sina personbilar. Fordgruppen, där Volvo ingår, ligger idag flera år efter de ledande personbilsleverantörerna General Motors, Daimler Chrysler och BMW.
Säkerhet i centrum

Telematik är en kombination av telekommunikation och databehandling. Den vanligaste definitionen är informationstjänster levererade via ett kommunikationsnät. Den rapport som Telematics Research Group publicerar avser radiobaserad kommunikation eller överföring av information eller innehållstjänster mellan fordon, förare/passagerare och utomstående parter. Telematics Research Group räknar med att kommunikationen i fordonet baseras på cannät, förarna använder wlan och Bluetooth. Mobilnäten används för yttäckande datakommunikation.

I den första generationen står säkerheten i centrum, det gäller både räddningstjänst och effektivare styrsystem för bromsar med mera.
GM har cirka två miljoner telematikanvändare på sin Onstartjänst. Daimler Chrysler har drygt 200 000 och BMW drygt 100 000. Abonnenterna får i första hand olika slags säkerhetstjänster som skall ge snabb och säker hjälp från räddningstjänsten via mobiltelefoninäten. Men många nya tjänster utlovas.

Volvo och Fordgruppen har tillsammans bara några tusen telematikabonnenter, enligt en ny rapport från amerikanska Telematics Research Group.

- Min bedömning är att Volvo Personvagnar och Saab Automobiles kommer i kapp med telematiktjänster om tre till fyra år, säger Egil Juliussen, en av huvudförfattarna, till Elektroniktidningen.

Juliussen väntar att Volvo och Saab försöker bygga upp en stark abonnentbas på sina nordiska hemmamarknader de närmaste åren. Tjänsterna kommer sedan att lanseras internationellt. Det är en sådan utveckling som redan tagit fart i USA och Tyskland, påpekar han.

Totalt finns det cirka tre miljoner telematikabonnenter i världen, nästan alla i USA. I Europa dominerar Daimler Chrysler och BMW med cirka 20 000 abonnenter var. Därnäst kommer Audi och Fiat. Varken Volvo eller Saab har lyckats komma med på listan bland de fyra bästa i Europa.

Först i dyra bilar

Telematics Research Group räknar med ett brett genombrott för telematiktjänster. 24-26 procent av de amerikanska bilisterna förväntas vara abonnenter år 2010. Globalt nås 12-13 procent år 2010 och det handlar då om totalt 100 till 110 miljoner personbilar och lätta lastbilar. Telematikabonnenter blir i första hand de lite dyrare prestigebilarna, det tar lång tid innan tekniken slår igenom även i de billigaste modellerna.

Det enda besked som finns idag från Saab är att Saabägare i USA kan abonnera på GM:s Onstartjänst. Volvo däremot hänvisar till företagets nystartade telematiktjänst Volvo Oncall som idag bara har 200 abonnenter.

Hur kommenterar ni siffrorna från Telematics Research Group? Är uppgiften korrekt?

- Det är verkligheten. Det är ingen idé att blunda för det, säger Thomas Andersson, telematikexpert hos Volvo Personvagnar.

- Vi har lägre penetration bland Volvoägarna, jämfört med vad Mercedes och BMW nått, eftersom vi nyligen startat vår telematiktjänst. Vi bedömer att läget kommer att förändras om ett antal år, säger Thomas Andersson.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)