Telematik är hett inom bilindustrin. Men tekniken är för dyr ännu. Autoliv och italienska Magneti Marelli ska därför med gemensamma krafter utveckla en telematikplattform för massmarknaden.
- Det är tveksamt om biltillverkarna vill ha de telematiksystem som EU nu överväger att lagstifta om. De tjänar inga pengar på dem. De som tar vinsten är samhället och möjligen försäkringsbolagen, säger Stig-Håkan Nilsson på Autoliv Electronics.
Systemen som hittills släpps ut på markanden är dyra tillval i lyxbilar – inget för massmarknaden. Autoliv och Magneti Marellis intension är att göra tekniken allmänt tillgänglig.
Företagen har i dagarna ingått ett samarbetsavtal kring avancerade säkerhetssystem i bilar och i ett första skede ska de fokusera på att utveckla ett telematiksystem för standardbilar. En basfunktion är exempelvis att systemet automatiskt ringer SOS och kallar på hjälp direkt efter en krasch.
På längre sikt kan samarbetet utvecklas till att även inkludera andra säkerhetssystem i bilar. Här finns det tankar på att smälta samman Magneti Marellis styrka inom instrumentering, displayer och navigationssystem med Autolivs styrka i avancerade säkerhetssystem för bilar.
Det nya avtalet innebär att företagen ska samarbeta kring utveckling, tillverkning och marknadsföring av automatiska säkerhetssystem och telematiksystem, liksom tillverkning av styrenheten för krockkuddar.