– Det här är ett nytt tänk där man laddar in scanmotorn i produkten med testvektorer som tagits fram under utvecklingsfasen. Sedan triggas testerna igång från någon typ av kommunikationsgränssnitt och körs lokalt i produkten.
Utvärderingen kan sedan göras lokalt eller externt, om den lokala kapaciteten är för klen.
Scanmotorn, som ersätter den traditionella testaren, är skriven i C och kan kompileras för valfri processor.
– Vi säljer den som en egen produkt precis som våra boundary scantestare och tillsammans med konsulttjänster.
Även om både telekomindustrin och militären, som är några av Saab Test Systems kunder, är undantagna från RoHS-direktivet påverkas de indirekt genom att det blir allt svårare att få tag på blyade komponenter. Dessutom dyker det upp nya problem som whiskers, problem som inte ger utslag i produktionstesterna. Det här medför att behovet av att kunna testa produkten
– När en utrustning i ett nätverk fallerar idag finns det funktioner som pekar ut vilken funktion det handlar om men inte vilket kort. En tekniker måste då åka ut och byter kort tills det fungerar igen. Sedan måste alla de utbytta korten tillbaka för reparation även om bara ett av dem är trasigt. Det här kostar mycket pengar, säger Hans-Erik Uleander.
Men den absolut största besparingen ligger i att tester utvecklas en gång och används i produktens samtliga livscykler, vid produktverifiering, produktionstest samt underhålls- och reparationstester.
För att det nya konceptet, som Saab Test Systems kallar ”Embedded Boundary Scan Test”, ska fungera krävs dels att systemt och korten är konstruerat för test med boundary scan. dels att det finns en processor som kan exekvera testet plus ett minne för testvektorerna.
– Man kan antingen utnyttja en befintlig processor eller designa in en dedicerad.
Verktyget är utvecklat av Saab Test Systems och baseras på företagets analysverktyg för boundary scan.
Det pågår ett standardiseringsarbete inom ingenjörsorganisationen IEEE för att definiera gränssnitten för så kallas SJtag, systemtest med Jtag.
– När den är klar kan vi lätt anpassa vår scanmotor till det, säger Hans-Erik Uleander.
Saab Test Systems har idag två kunder som använder systemet, men vill inte avslöja vilka det är.