I sin framtidsansanalys radar inCode upp en hel lista med mer eller mindre stora förändringar som man förutspår kommer under året. Här slår man fast att enbart fem mobiltelefontillverkare kommer att överleva fram till årsskiftet – dessa kommer dock att tjäna kosing framöver.
Mycket av årets händelser bottnar i att nya spelare gör intrång. Dessa kommer att förändra affärsmodellen, speciellt inom mobil underhållning, och konkurrensen ökar dramatiskt.
I år slår nytänkande inom digital musik för mobilen igenom, tror inCode, med lansering av åtminstone en så kallad Mobile Virtual Network Operator som enbart fokuserar på underhållning i mobilen. Under året kommer också reklambaserad trådlös Internettelefoni att göra intrång på marknaden. De flesta operatörer tros inta en tydligt defensiv attityd. Men det räcker med ett fåtal trendsättande aktörer för att runt 5 miljoner användare ska ha attraherats mot slutet av året, hävdar inCode.
Däremot tror företaget inte att mobil-tv slår igenom på bred front i år. Speciellt som dagens operatörer inte har bandbredd nog att stödja tjänsten fullt ut. Istället ses tekniken som en ”aptitretare” mest tänkt för att ladda ner korta grejer, som nyheter och musikvideo.
Självklart reflekterar inCode också över Kinas makt i telekomvärlden. Och företagets slutsats är att landet inte längre bara är en stor marknad dit teknik skeppas. Istället tar Kina en ledande roll i telekomutvecklingen och under året kommer åtminstone en ledande operatör, mobiltelefontillverkare eller infrastrukturtillverkare att hamna i kinesisk ägo.
Anna Wennberg