Elektronik och programvara kan ge säkrare, effektivare och mer miljövänliga bilar. En UML-baserad arkitektur för sådana system är målet för EU-projektet Atesst, lett från Sverige av Volvo Technology.
”Advancing Traffic Efficiency and Safety Through Software Technology”, på EU-vis förkortat till Atesst, är det kompletta namnet på ett tvåårigt EU-forskningsprogram som drog igång i början av januari. Målet är att ta fram en arkitektur som kan hantera den komplexitet som krävs för att öka säkerheten, tillförlitligheten, kostnaden och utvecklingseffektiviteten för bilelektroniksystem. Trots namnet ingår även hårdvaruutveckling i projektet.
Projektet ska utgå från ett språk för arkitekturbeskrivningar kallat East-ADL och revidera denna med hjälp av UML, Unified Modeling Language.
Resultatet ska bland annat bli ett Eclipsebaserat prototypverktyg och en demonstrator. Den sistnämnda ska bland annat innehålla adaptiv farthållare och möjligheten att utifrån maximera hastigheten och styra motorn.
Förutom Volvo Technology deltar även KTH från svenskt håll. Därtill deltar bland andra Daimler Chrysler, Siemens VDO Automotive och Mentor Graphics.