Marginalerna sjönk dock från 35 till 32,5 procent, räknat på hela företaget. Det är dels en effekt av att satsningen på billigare mobiler för främst utvecklingsländer slagit väl ut, men också av prispress på infrastruktursidan, på såväl produkter som tjänster.
Företaget uppskattar att världsmarknaden omfattade 978 miljoner mobiler. Inför 2007 tror Nokia att det antalet kommer att öka med 10 procent. Nokias ger därmed en aningen högre prognos än andra branschbedömare.
Nokia utropar också sig själv till världens största kameratillverkare, då 140 miljoner av företagets sålda mobiler hade inbyggd kamera. Därtill hade 70 miljoner av mobilerna musikfunktioner, vilket gör att Nokia även utropar sig till världens största musikspelartillverkare.
Som jämförelse sålde Sony Ericsson totalt 75 miljoner mobiler under 2006. Av dessa hade 60 miljoner musikspelarfunktion. En annan jämförelse är att Apple "bara" sålde 46 miljoner Ipod-spelare under 2006.
Men Nokia är ju mer än mobiltelefoner, och för infrastruktursidan kom ett tydligt besked. Fusionen med Siemens telekomverksamhet ska bli av, trots anklagelserna i tysk domstol om att Siemens betalt mutor för att få telekomkontrakt.
Nokias nätverkssida visade god tillväxt under 2006, med 14 procent, till 7,5 miljarder euro. Störst var tillväxten i en rad utvecklingsländer, framför allt Indien. I Nordamerika och Europa minskade försäljningen. Marginalen på nätverkssidan minskade från 13 till 11 procent. Nokia Networks har numera 150 kunder i 60 länder, som totalt servar 400 miljoner abonnenter.