- Under 2007 ska vi fokusera på att stärka vår marknadsposition i Sverige ytterligare, säger företagets vd Kenneth Ragnvaldsen i ett pressmeddelande, där företaget också poängterar att den svenska marknaden är fem gånger större än den norska.
Ändå är det Norge som står för större delen av Data Respons intäkter. Totalt omsatte Data Respons 393 miljoner norska kronor i fjol, varav 229 kom från hemmamarknaden. Danmark, där omsättningen växte med 68 procent delvis tack vare köpet av inbyggnadsföretaget Embedit, stod för 81 miljoner.
Sverige, som "bara" växte med 52 procent, är därmed företagets tredje största marknad. Att den organiska tillväxten blev mindre än väntat i Sverige skyller företaget på försenade leveranser till en stor försvarskund.
Några jättemarginaler kan dock inte företaget skryta med. Vinsten på 22,3 miljoner motsvarar en vinstmarginal strax över fem procent. Den norska verksamheten subventionerar tillväxten - i Norge tjänade bolaget nästan 29 miljoner. Den svenska verksamheten gick med en liten vinst - plus 1,8 miljoner. Även Danmark gick med vinst, plus 2,2 miljoner.
Data Respons har också sagt sig vilja öka rejält på den tyska marknaden. Verksamheten där är än så länge blygsam, omsättningen i fjol stannade på 11 miljoner norska kronor och en förlust på 2,8 miljoner.