Företaget har därför byggt ett helt nytt kalibrerings- och servicelab i Malmö. Dit flyttar också de tre säljare som tidigare satt i Lund.
– Att vi valde Malmö beror på att vi vill vara nära stora kunder som Ericsson, Sony Ericsson och Nokia.
Rohde & Schwarz har tidigare skött en del service och kalibrering för sina svenska kunder från kontoret i Stockholm. Det man inte klarat där har i första hand skickats till Tyskland.
– Vi kommer inte att säga upp några. De anställda i Stockholm kommer i första hand att jobba ute hos kunderna med service och kalibrering från mobila enheter, säger Ronny Skiöld.
Det nya servicecentret i Malmö ligger i ett eget bolag som ägs till en fjärdedel vardera av Rohde & Schwarzs nordiska kontor.
– Vi kommer att kunna serva mellan 7 000 och 8 000 instrument per år, säger Mohammed Rafiq som är nordisk servicechef.
För att klara det har han tio personer till sin hjälp. En del av dem har flyttat över från det danska kontoret och dessutom har företaget investerat för närmare 20 miljoner kronor.
– Vi erbjuder service i fem segment men det viktigaste är vår nya RMA-process.
RMA står för Return Material Authorization och är ett begrepp som används inom industrin för att beskriva en process för att skicka tillbaka produkter för reparation eller utbyte.
Rohdes RMA-process är under uppbyggnad men tanken är att kunderna via systemet hela tiden ska kunna se var instrumentet befinner sig. Det innebär dock inte att den personliga kontakten försvinner.
– Vi vill att kunderna ska ringa oss för att få en offert och för att vi ska kunna säga hur lång tid det tar att få instrumentet servat, säger Mohammed Rafiq.
För att korta ledtiderna samarbetar man med UPS om transporterna som ska gå direkt från kund till det valda servicentret utan omlastning.
Servicentret i Malmö är ackrediterat och klarar det mesta förutom utom de allra nyaste instrumenten.
– Ett kalibreringssystem kostar runt fem miljoner kronor och så fort vi fått tillräcklig volym investerar vi i det senaste, säger Mohammed Rafiq.