Maskinleverantören Mydata fortsätter att tappa mark. Det visar resultatet för årets nio första månader som landar på 470 miljoner kronor vilket är nio procent mindre än för motsvarande period i fjol. Samtidigt sjönk vinsten från 55 miljoner kronor till 26 miljoner kronor.
Mer illavarslande är att orderingången för Mydata minskat med 15 procent för årets nio första månader till 473 miljoner kronor. Tappet förklaras till viss del av en svagare dollar men beror också på att efterfrågan försvagats.
Som lök på laxen har även yenen försvagats vilket leder till en hårdare konkurrens från de japanska leverantörerna. Samtidigt fortsätter företaget att lägga mycket pengar på forskning och utveckling. Andelen steg under perioden till 17 procent av omsättningen jämfört med 14 procent för motsvarande period i fjol.
En liten ljusglimt i niomånadersrapporten är att en försiktig marknadsbearbetning har inletts för den kraftigt försenade lodpastatryckaren MY500. Den är en potentiell storsäljare som under tredje kvartalet bara genererade intäkter på 5 miljoner kronor.