Inemi har historiskt varit en förening för amerikanska företag men ändrade namnet i början av 2005 och försökte samtidigt locka europeiska och asiatiska företag att bli medlemmar. Bland annat hade man en drive Productronica 2005, men rekryteringen har gått trögt.
– Nokia har varit med i arbetet med att ta fram roadmappen men de är inte medlemmar, säger Jim McElroy som är chef för Inemi.
Några europeiska företag är dock med, bland annat Cookson, Heraeus och Rohm & Hass. Men Inemi vill gärna ha med konsumentinriktade företag som Nokia, Philips och Sony Ericsson.
– Det behövs lokal närvaro för att lyckas med det, säger Grace O’Malley.
Hon har ett förflutet på bland annat Motorola där hon deltagit i Inemi-projekt för Motorolas räkning.
För att intressera europeiska företag anordnar Inemi en rad seminarier i anslutning till Productronica.
– Vi har kick-off för 2009 års roadmap här på Productronica, säger Jim McEnroy.
Den ska peka ut vilka tekniska hinder det finns för elektroniktillverkare. Ett område som är hett är miljöfrågorna och här anser han att industrin ändrat inställning.
– Attityderna har förändrats, idag vill många vara proaktiva.
Inemi har bland annat pågående program för halogenfria laminat. En annan frågeställning som säkert kommer att tas med är energiförbrukningen som allt mer kommer i fokus.