Företaget har sina rötter inom kablage och kontaktdonsdistribution, men började kring sekelskiftet utveckla egna FTTH-produkter som sedan dess varit ganska framgångsrika. Idag står de egenutvecklade produkterna för fiber till hemmet för 60 procent av årsomsättningen på drygt 44 miljoner kronor.
- Vår produkt klarar trippel-play, alltså IP-tv, IP-telefoni och Internet, plus att den har en modulator som gör att nätägaren även kan distribuera kabel-tv utan att abonnenterna behöver några settopboxar. Vi gör också en del kringprodukter som fiberswitchar och annat, berättar Hexatronics vd Gert Nordin.
Med emissionen hoppas företaget få in 9 miljoner kronor, som ska användas för europalansering av FTTH-produkterna. En viktig del i strategin är att hitta partners som säljer produkterna lätt modifierade under egna varunamn.
- Vi håller på att teckna ett större sådant OEM-avtal just nu och har därför förlängt teckningstiden för emissionen till 11 april, säger Gert Nordin.
Han menar att en europalansering kräver två saker - långsiktighet och trovärdighet. Långsiktigheten kräver en välfylld kassakista, därav nyemissionen. Och trovärdigheten kommer med börsnoteringen.
- Är man börsnoterad så går det lättare att diskutera med kunderna om vad produkterna och företaget kan, i stället för finansieringsfrågor, säger Nordin.
Några stora pengar till teknisk nyutveckling menar han inte behövs i dagsläget.
- Den plattform vi har kan vi lätt ta nästa steg med utan större investeringar.
Den senaste tidens turbulens på börsen har förvisso inte varit positiv för företaget, men Gert Nordin säger att han inte är orolig för emissionen.
- Visst, timingen kunde varit bättre, men bolaget har en bra historia, goda traditioner och en färdig produkt. Jag är till 99 procent säker på att vi grejar detta, säger han.