- Större delen går till marknadssatsningar. Vi har precis startat kontor i Shanghai och är på väg in i Spanien, Italien, Tyskland, Benelux och Storbritannien. Vi måste också anpassa vår produkt till ett antal olika datorplattformar, säger Gunnar Stålmarck, Provers vd, till Elektroniktidningen.
Provers arbete med formell verifiering av järnvägssignaler har fått starkt stöd av den europeiska standardiseringsorganisationen Cenelec, och används av ett flertal tågoperatörer, däribland tunnelbanan i Paris. Skälet är säkerhet - med Provers metoder minskar kostnaderna och tiden som krävs för att säkerhetstesta signalsystemen. Prover är enligt egen uppgift på god väg att etablera en industristandard på detta område.
Järnvägssignaler är dock inget som traditionellt intresserat Synopsys. Men formell verifiering av elektronikkonstruktioner är definitivt ett av företagets heta utvecklingsområden. Man skulle därför kunna tro att Synopsys var intresserat av att använda Provers matematiska algoritmer, den så kallade bevismotorn, för tillämpningar inom elektronikkonstruktion. Men Gunnar Stålmarck tillbakavisar det resonemanget.
- Järnvägssignaler håller på att bli ett komplext område som i likhet med EDA behöver ta in språk, verktyg och formella metoder. Och Synopsys är intresserat av att titta på marknader med behov som liknar EDA, säger han.
Han berättar att idag är 90 procent av alla signalställverk analoga, styrda av reläer, medan 95 procent av alla nyinvesteringar görs med digital teknik.
- Det är som telekombranschen på 1970-talet. De stora bolagen på området har förstås egen teknik för test och verifiering, men dessa säkerhetskritiska system är på väg att bli så komplexa att formella metoder behövs.
Prover har tidigare gjort ansatser att komma in i såväl EDA-industrin som i närliggande programvaruindustri. Företaget har ställt ut på EDA-mässor, och licensierat ut sin teknik till bland andra The Mathworks, Esterel och Leirios.
- Men licensverksamheten är bara en liten del av företaget. Vi började satsa på järnvägssektorn 2004, och den står idag för den allra största delen av företaget, säger Gunnar Stålmarck.