Exakt hur mycket mobilförsäljningen backar är dock osäkert. En studie från brittiska Strategy Analytics visar att marknaden gått ner 5 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. En annan studie, från NDP Group visar att antalet nya mobiler som sålts minskat med 22 procent under kvartalet. Ytterligare en studie, från Bernstein Research, indikerar att antalet nya mobilabonnemang var 23 procent färre än motsvarande kvartal i fjol.
Framför allt är det lågprissegmenten som backar. Barn under 12 år och personer med låga inkomster, som varit stora kunder av billiga mobiler med förbetalda sim-kort, drar nu ner på sina inköp. Dyrare mobiler, med e-post, musik och kamerafunktioner, fortsätter att gå bra, skriver Wall Street Journal.
Nedgången är störst för Motorola, som tappat 39 procent på denna marknad som står för hälften av företagets försäljning. Företaget sålde mobiler för 9,5 miljoner dollar under kvartalet enligt Strategy Analytics, vilket gör att konkurrenterna Samsung och LG kommer allt närmare - båda sålde för 8 miljoner dollar. Motorolas marknadsandel har gått ner från 34 procent till 25 procent på ett år.
Även Nokia backar. Dess försäljning i USA har gått bakåt sedan fjärde kvartalet 2005, då den låg kring 9 miljoner dollar och bolaget var tvåa på USA-marknaden. Idag är Nokia femma, med en försäljning kring blygsamma 2 miljoner dollar under första kvartalet i år. Nokia har passerats av Research in Motion, vars Blackberry såldes för tre miljoner dollar.
Sony Ericsson är inte bland de fem största mobilföretagen i USA.