Över 200 bidrag lämnades in till halvledarjätten Freescales tävling om framtida inbyggda system för energibesparingar och "gröna" tillämpningar. Av de fem finalister från hela Europa som valdes ut i början av denna vecka kom en från Sverige - Chenghan Li från KTH. Han har tänkt ut en metod att återvinna energin som går åt vid inbromsning av bilar, och ett styrsystem för ändamålet.
Grundtanken är att i stället för bromsar - där rörelseenergin övergår i värme - använda antingen en torsionsfjäder eller ett svänghjul och där lagra rörelseenergin. Om detta ska bli praktiskt genomförbart krävs en kontinuerligt varierbar växellåda och ett styrsystem med en inbyggd accelerationssensor.
Växellådan och torsionsfjädern eller svänghjulet kan köpas in, men styrsystemet måste utvecklas, och Chenghan Li föreslår ett antal lämpliga komponenter (från Freescale, förstås) för bygget, däribland en processor, en AD-omvandlare och en mikromekanisk accelerometer. Han har också tagit fram ett par flödesschema och en grundstruktur för designen.
För utvecklingsarbetet kan lämpligen den utvecklingsplattform (Codewarrior) användas som jämte 1000 dollar och en videokamera utgjorde vinsten för finalisterna.
Problemet för Chenghan Li är bara att han måste åka tillbaka till Singapore inom några veckor, där han studerar elektroteknik. Han har varit utbytesstudent på KTH under våren, och arbetet med bromssystemet ingick i en kurs i inbyggda system där.
- Men jag måste på något sätt få fram en prototyp som ska vara klar i september. Har du några förslag? De flesta av KTHs professorer är på semester, säger Chenghan Li.
Elektroniktidningen skickar frågan vidare till läsekretsen. Har du lust att hjälpa Chenghan? Maila honom direkt, på riprip86(a)hotmail.com.
Vinnaren presenteras vid Freescales årliga europeiska Technology Forum den 7 oktober. Förstapriset består av 10 000 dollar, plus chansen att delta i den globala finalen där ytterligare 50 000 dollar hägrar.