Fram till år 2015 kommer trafiken i de fasta bredbandsnäten att hundrafaldigas. Men fiber till hemmet kommer att förbli ovanligt. På den analysen bygger Nokia-Siemens sin investeringsplan, enligt ett pressmeddelande.
Konsekvensen för företaget blir en ökad satsning på fiberbaserade optiska accessprodukter, så kallad NGOA, Next Generation Optical Access, som man tror jämte med DSL-teknik kommer att vara det som operatörerna efterfrågar mest. Fibernäten, med NGOA, kommer att byggas ut till trottoarkanten eller till källaren på flerfamiljshus, och därifrån ska DSL-produkterna stå för accessen.
Satsningarna på GPON, Gigabit Passive Optical Networks, som primärt är avsett för fiber ända fram till hemmen, begränsas samtidigt då Nokia-Siemens inte tror att den visionen blir verklighet på så kort horisont som fram till 2015.
- Vår uppfattning är att en massmarknad för fiber till hemmet är osannolikt på kort sikt på grund av såväl regulatoriska frågetecken som operatörernas bristande affärsmöjligheter där. Det är skillnad mot NGOA-tekniken, där vårt mål är att bli ledande, säger Christoph Caselitz, marknadsansvarig på Nokia-Siemens nätverksdel.
Nokia-Siemens skiljer sig därmed från Ericsson, som satsar stort på GPON. Enligt Ericssons forskningschef Jan Färjh kan GPON ge upp till 1 Tbit/s i varje fiber, vilket behövs för högupplöst IP-tv. Sådana produkter finns i hans vision framme senast år 2017, enligt en presentation han höll i höstas, se artikel (länk).
Just GPON var också den största anledningen till att Ericsson köpte det 140 personer starka amerikanska bolaget Entrisphere i februari 2007. Enligt Ericssons FoU-chef Håkan Eriksson är en av de stora poängerna med GPON att man får bättre balans mellan ned- och uppladdning, vilket kommer att krävas då en ökande andel av det som folk laddar ner via Internet laddas upp från någon annans hem.