JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Det ser ut som om kommunikationsföretaget Net Insight nu fått rejäl luft under vingarna. Första halvåret i år ökade försäljningen med 27 procent till 138 miljoner kronor, och vinsten mer än dubblerades, till 20 miljoner kronor. Och vid OS i Peking hade Net Insights plattformar en nyckelroll i tv-distributionen.

Net Insight startades 1997 och visade förlust fram till sista kvartalet 2006. Försäljningen var då uppe i nära 50 miljoner kronor. Sedan dess har bolaget gått från klarhet till klarhet med nya rekord satta snart sagt varje kvartal. I fjol gjorde företaget en vinst på helåret för första gången, och i år ser den vinsten ut att bli betydligt större, åtminstone att döma av halvårsrapporten.

Andra kvartalet i år blev företagets hittills starkaste, med en försäljning på 73 miljoner och en vinst på 14 miljoner, upp från fjolårets 55 respektive 3,3 miljoner. Noterbart är att 26 av de 73 miljonerna härrör sig från mjukvara och tjänster.

Även andra nyckeltal som bruttomarginal - upp en aning till 71 procent - och kassaflöde - upp från 4 till 13 miljoner kronor - ser bra ut vilket långt ifrån alltid varit fallet för bolaget.

Hantering av tv-signaler med plattformen Nimbra är kärnverksamheten. Vid prestigeprojektet OS i Peking var det Nimbraplattformar som tog hand om signalerna från de över 1000 HDTV-kamerorna på arenorna och såg till att de via det internationella tv-centret distribuerades till världens tittare.

Huruvida det lyckosamma OS-äventyret påverkar affärerna i Kina är för tidigt att säga, men företaget växer likväl snabbt i Asien med nya affärer i bland annat Thailand. Vd Fredrik Trägårdh nämner även Irland och Nordamerika som exempel på marknader där man haft framgång under rapportperioden.
MER LÄSNING: