JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svensk ögonstyrning ska utvärdera amerikanska butiker

Tobii Technology har fått en order på 50 ögonstyrningssystem som ska användas för att utvärdera amerikanska och brittiska butikskoncept. Systemen mäter i realtid i virtuella stormarknader vad kunderna egentligen tittar på.

Vad fångar kundernas blick i butikerna. Hur länge tittar de på olika typer av varor, erbjudanden, skyltar eller förpackningar? Och hur länge stannar blicken på olika ställen? De frågorna är väsentliga för alla som bygger butiksinredningar, men har varit svåra att mäta.  

Nu har dock brittiska Red Dot Square Solutions utvecklat ett slags virtuella butiker, där man med hjälp av Tobiis ögonstyrningssystem ska kartlägga kundernas blickar i realtid. Femtio system ska byggas och installeras, de flesta i USA men några även i Storbritannien. Bland kunderna finns några av världens största butikskedjor och konsumentvaruföretag, däribland Wal-Mart, Target, Tesco, Unilever, Kraft och Kimberly-Clark.

- Vi har utvärderat Tobiis ögonstyrningssystem under en lång tid, och företaget har visat sig möta alla våra krav på skalbarhet, effektivitet, robusthet och minimal påverkan på försökspersonernas beteende, berömmer Red Dot Squars vd Mark Edwards i ett pressmeddelande.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)