Vad fångar kundernas blick i butikerna. Hur länge tittar de på olika typer av varor, erbjudanden, skyltar eller förpackningar? Och hur länge stannar blicken på olika ställen? De frågorna är väsentliga för alla som bygger butiksinredningar, men har varit svåra att mäta.
Nu har dock brittiska Red Dot Square Solutions utvecklat ett slags virtuella butiker, där man med hjälp av Tobiis ögonstyrningssystem ska kartlägga kundernas blickar i realtid. Femtio system ska byggas och installeras, de flesta i USA men några även i Storbritannien. Bland kunderna finns några av världens största butikskedjor och konsumentvaruföretag, däribland Wal-Mart, Target, Tesco, Unilever, Kraft och Kimberly-Clark.
- Vi har utvärderat Tobiis ögonstyrningssystem under en lång tid, och företaget har visat sig möta alla våra krav på skalbarhet, effektivitet, robusthet och minimal påverkan på försökspersonernas beteende, berömmer Red Dot Squars vd Mark Edwards i ett pressmeddelande.