JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Inte så illa som väntat från Sony Ericsson
Sony Ericsson infriade de lågt ställda förväntningarna i sin rapport för tredje kvartalet. Till ljuspunkterna hörde att företaget sålde nästan lika många telefoner som motsvarande kvartal i fjol. Men prispress och svag dollar gjorde att verksamheten gick med 33 miljoner euro i förlust.

Sony Ericsson sålde 25,7 miljoner telefoner under tredje kvartalet, marginellt färre än i fjol, vilket gör att företaget behöll sin marknadsandel kring 8 procent. Snittpriset minskade dock från 120 till 109 euro per telefon, en trend som bolaget tror kommer att fortsätta råda då framtida tillväxt främst väntas i utvecklingsländer där enklare modeller dominerar.

Försäljningen stannade därmed på 2,8 miljarder euro, vilket gav en förlust på 33 miljoner euro. Då ingår omstruktureringskostnader på 35 miljoner euro. Företaget berättade redan i somras att man vidtar en rad åtgärder - bland annat en minskning av arbetsstyrkan med 2000 personer och en rejäl minskning av antalet konsulter - som ska resultera i kostnadsminskningar på 300 miljoner euro. Det programmet ska vara fullt genomfört till nästa sommar. Vd Dick Komiyama underströk att åtgärderna fortgår enligt plan.

Till ljuspunkterna hör också att kamera- och musikmobilerna fortsätter att sälja bra. Senaste Cybershot, C902, har tagit emot väl av marknaden. Musiktjänsten Playnow och smartmobilen Xperia X1 som introducerades under kvartalet har dock inte hunnit sätta några avtryck i siffrorna.

Sony Ericsson tror att totalmarknaden för mobiltelefoner i år växer med 10 procent och gör därmed samma bedömning som konkurrenten Nokia, vars kvartalsrapport kom igår (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)