Sony Ericsson sålde 25,7 miljoner telefoner under tredje kvartalet, marginellt färre än i fjol, vilket gör att företaget behöll sin marknadsandel kring 8 procent. Snittpriset minskade dock från 120 till 109 euro per telefon, en trend som bolaget tror kommer att fortsätta råda då framtida tillväxt främst väntas i utvecklingsländer där enklare modeller dominerar.
Försäljningen stannade därmed på 2,8 miljarder euro, vilket gav en förlust på 33 miljoner euro. Då ingår omstruktureringskostnader på 35 miljoner euro. Företaget berättade redan i somras att man vidtar en rad åtgärder - bland annat en minskning av arbetsstyrkan med 2000 personer och en rejäl minskning av antalet konsulter - som ska resultera i kostnadsminskningar på 300 miljoner euro. Det programmet ska vara fullt genomfört till nästa sommar. Vd Dick Komiyama underströk att åtgärderna fortgår enligt plan.
Till ljuspunkterna hör också att kamera- och musikmobilerna fortsätter att sälja bra. Senaste Cybershot, C902, har tagit emot väl av marknaden. Musiktjänsten Playnow och smartmobilen Xperia X1 som introducerades under kvartalet har dock inte hunnit sätta några avtryck i siffrorna.
Sony Ericsson tror att totalmarknaden för mobiltelefoner i år växer med 10 procent och gör därmed samma bedömning som konkurrenten Nokia, vars kvartalsrapport kom igår (länk).