JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Elektroniken blir en allt viktigare komponent för bilindustrin vare sig det gäller miljöanpassning, säkerhet eller komfortsystem.
– Utan elektronik skulle det inte gå att köra en modern bil. Om ni tror att lyset styrs av en strömbrytare, tänk igen. Det är troligare att det styrs av en processor som bestämmer om det ska tändas eller inte när ni öppnar dörren, säger Erich Biermann som är chef för asickonstruktion på Bosch.

 

Idag innehåller en genomsnittlig bil elektroniksystem till ett värde för 296 dollar, en siffra som förväntas öka med 4,6 procent per år till 384 dollar år 2012.

– Med dagens kris kanske det tar lite längre tid, men att elektronikinnehållet hela tiden ökar är säkert.

I lyxbilssegmentet kostar elektroniken redan över tusen dollar medan den i de minsta och enklaste modellerna inte går på mer än 69 dollar.

Drar man ut kurvorna till 2020 spås antalet sålda bilar växa med 125 procent medan antalet styrenheter i bilarna ökar med 300 procent och elektronikinnehållet med hela 580 procent.

Vart används då elektroniken? Två givna områden är säkerhet och miljö.

Tittar man på koldioxidutsläppen så står bilarna för 12 procent av all koldioxid som släpps ut. Det kan jämföras med till exempel kraftproduktion (el och värme) som är den överlägset största källan med 39,3 procent medan industrin står för 15,6 procent.

– En bil som drivs av en förbränningsmotor är mer eller mindre en värmare och inte en maskin. Bara 15 till 20 procent av bränslet går till framdriften, säger Erich Biermann.

Tillverkarna försöker därför förbättra själva förbränningen men också införa nya komponenter som start-stop-system, effektivare generatorer, återvinning av energin från bromsarna, elektrisk vattenpump och elektrisk styrning.

Idag har de flesta bilar hydraulisk styrning men genom att byta ut den mot elektrisk styrning kan man minska effektförlusterna som finns in det hydrauliska systemet. Bosch har en sådan lösning som redan används i vissa dyrare modeller.

– Den kan minska bensinförbrukningen med 0,24 liter per 100 kilometer, säger Erich Biermann.

Inom EU diskuteras det nu att sätta en maxgräns för koldioxidutsläppen för nya bilar på 120 g/km. Elektrisk styrning skulle kunna bidra med cirka 0,6 gram per kilometer.

Tittar man istället på säkerhetsområdet har Bosch tagit fram en 77 GHz radarmodul som kan användas som en intelligent farthållare upp till 250 meter framför bilen.

Modulen är liten som ett cigarettpaket och radardelen processas av MMIC-kretsar i kiselgermanium. Radarn har 30 graders synfält och upplösning är cirka en meter på största avståndet.

Modulen ska komma i produktion under första kvartalet nästa år och skulle kunna ha en prislapp runt 1 000 euro i konsumentledet.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)