Att investera i batteriteknik till framtida elbilar tycks vara en begynnande trend hos världens halvledarföretag. I torsdags meddelande ST Microelectronics att företaget ska utveckla ett batteripack för bilar tillsammans med koreanska LG Chem. Dagen därpå fick halvledargiganten Intel rådet av förre vd:n att investera i tillverkning av just batterier till elbilar.
Europeiska ST Microelectronics har slagit sig ihop med koreanska LG Chem. De två ska utveckla litium-jon-batterier för bilar som laddas från elnätet. LG står för själva batteritekniken, medan ST bidrar med halvledare som övervakar batteriet och dessutom optimerar hur exempelvis batteriet laddas och laddas ur. Tanken är att halvledarna ska tillverkas i ST:s egenutvecklade BCD-process, som är kort för Bipolär, CMOS samt DMOS.
Dagen efter ST avslöjat sitt samröre med LG publicerade The Wall Street Journal en intervju med Intels förre vd Andy Grove där han påpekar att även Intel bör investera i batteriteknik för framtida elbilar.
– Intel, med sina kontantresurser, kan investera i batteriteknik och tillverkning för att på så sätt få ner priset på bilbatterier och snabba på införandet av plug-in-hybrider, sade han.
Andy Grove menar att batteriteknik kan vara ett bra sätt för Intel att diversifiera sig från dagens kärnverksamhet. Det visar sig dessutom att Intel redan har visat intresse för detta område, då företaget investerat i batteriteknik genom sina egna riskkapitalbolag. Intel har även investerat i andra energirelaterade områden på senare tid. Bland annat grundade Intel ett nytt bolag, kallat Spectrawatt, i somras. Spectrawatts huvuduppgift är att pressa produktionspriset för solceller.