JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Det är "kreativa kommunikationstjänster", typ Web 2.0 och Web 3.0 som ska ta Alcatel-Lucent ur sin kris. Den strategin sjösatte bolaget i fredags. Samtidigt kom beskedet att 1 000 mellanchefer får gå från företaget, och 5 000 konsulter ska bort under nästa år.
Den förlusttyngda telekomjätten Alcatel-Lucent presenterade i fredags sin nya strategi, med ambitionen att återfå lönsamhet under 2009. Spekulationerna inför presentationen kring att företaget skulle lämna mobilområdet (se länk) slog helt fel. Det stora målet för företaget är nu i stället kommunikationstjänster på webben - Web 2.0, Web 3.0 - som ska göras tillgängliga på alla terminaler, överallt.

- Omvandlingen kommer att låta miljarder kunder använda miljoner webbsajter från valfri terminal, med garanterad säkerhet, kvalitet, integritet och kostnad. Såväl privat- som företagskunder ska få bättre användarupplevelser och mer värde kommer att skapas för alla i industrin, lovar Alcatel-Lucent i ett pressmeddelande.

Företaget ska satsa på tre marknader - företag, operatörer och några utvalda vertikalmarknader, samt koncentrera sig på fyra områden - IP, optoteknik, mobilt och fast bredband samt tillämpningar.

Investeringarna i forskning och utveckling ska ökas på fyra områden - LTE, WCDMA, paketkärneteknik (enhanced packet core) samt öppna tillämpningar. Andra områden där företaget är aktivt idag ska på sikt tonas ned eller helt fasas ut. Dit hör CDMA 1.x, GSM, ATM, ADSL, DLC och andra äldre tillämpningar. Inom andra områden, mest noterbart Wimax, ska företaget sälja sin verksamhet eller ingå partnerskap med andra aktörer.

Samtidigt ska kostnaderna reduceras med en miljard euro. De sex centrala FoU-grupperna ska reduceras till fyra, försäljningskostnaderna ska minskas och antalet hierarkiska nivåer ska ner. Som konsekvens förlorar 1 000 mellanchefer sina jobb, och dessutom ska antalet konsulter minskas med 5 000.

Med åtgärderna, som ska genomföras skyndsamt, räknar Alcatel-Lucent med att nå ett nollresultat för 2009, med bibehållen marknadsandel på en marknad som man beräknar minska med 8-12 procent. Året därpå räknar företaget med en vinstmarginal på 5 procent, och år 2011 ska den vara uppe i mellan 5 och 10 procent.

- Jag är övertygad om att vi nu har strategin och styrkan som krävs för att nå framgång, säger vd Ben Verwaayen i pressmeddelandet.
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus