JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Motorolas kräftgång fortsätter
En förlust på hissnande 3,6 miljarder dollar på ett enda kvartal, halverad mobilförsäljning och bara 6,5 procents marknadsandel på mobiltelefonerna, det blev utfallet av krisdrabbade Motorolas fjärde kvartal. Vd Sanjay Jha sätter sitt hopp till de nya modellerna.
Finanschefen får sparken, men några fler nedskärningar har inte annonserats - redan i förra månaden berättade bolaget att 3000 personer ska bort och kostnaderna ska ned med 1,2 miljarder dollar, utöver de 7000 som fått gå sedan oktober. Det enda nya i kostnadsbesparingsväg var att aktieutdelningen ställs in.

Det är inte många siffror som pekar åt rätt håll för Motorola. Försäljningen fjärde kvartalet uppgick till 7,1 miljarder dollar, ner från 9,6 miljarder i fjol, och som sagt med en jätteförlust på 3,6 miljarder dollar. På helåret minskade försäljningen med 6 miljarder till 30,1 miljarder dollar, och förlusten blev 4,1 miljarder dollar.

Det stora svarta hålet är mobildivisionen - de övriga delarna går hyggligt. Företaget sålde 19,2 miljoner mobiler under kvartalet, mindre än hälften av motsvarande kvartal i fjol. Divisionen gjorde en operativ förlust nära 600 miljoner dollar, vilket innebär 31 dollars förlust per levererad mobil. Flera designcenter har stängts och en fjärdedel av personalen har fått gå.

Analytikerna är inte nådiga i sina kommentarer. "Det verkar som om de bränner upp möblerna" säger telekomanalytikern Tero Kuittinen på Global Crown Capital till Wall Street Journal. Och Citigroups Jim Suva frågar varför bolaget helt enkelt inte lägger ner mobildivisionen. "Marknaden indikerar ju att ni inte klarar att fixa den affären" säger han.

Motorolas två vd:ar ger dock svar på tal. Sanjay Jha, vd för mobildivisionen, hävdar att företaget är fullkomligt övertygat om att verksamheten kan få nytt liv, trots att han förutspår förlust även för 2009, och att marknadsandelarna väntas minska än mer när produktportföljen koncentreras på dyrare modeller. Hoppet står till innovation och produktutveckling - företaget lanserade 15 nya modeller under kvartalet och planerar en ny generation smartmobiler till slutet av året.

Planen att sälja mobildivisionen kvarstår också, om än utan tidtabell. Först måste den gå med vinst, vilket innebär att den nuvarande lågkonjunkturen måste väntas ut, säger den andre vd:n, Greg Brown.

De skenande förlusterna har fått flera analytiker att påpeka att bolagets tillgångar är begränsade, och det faktum att bolaget ställer in aktieutdelningen ger skeptikerna vatten på sin kvarn. Motorola konstaterar dock i sin rapport att kassaflödet under fjärde kvartalet var positivt trots förlusterna, och att man vid fjolårets slut hade 7,8 miljarder dollar i kassan. Wall Street Journal konstaterar dock att skulderna uppgår till 4,2 miljarder dollar.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)