JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Blytungt kvartal för Nokia

Försäljningen för telekomjätten Nokia minskade med 27 procent under årets första kvartal och vinsten - ifjol 1,5 miljarder euro - är så gott som borta, bara 55 miljoner euro. Antalet sålda mobiler minskade med 19 procent. Men enligt vd Olli-Pekka Kallasvuo borde botten nu vara nådd.
Konjunkturen har slagit hårt mot Nokia, vars rapport för första kvartalet blev ännu sämre än analytikerna räknat med. Jämfört med fjolårets första kvartal minskade försäljningen med 27 procent, från 12,6 till 9,2 miljarder euro, och vinsten störtdök med 96 procent, från 1,5 miljarder till 55 miljoner euro, räknat som "operating profit" alltså före skatt och extraordinära kostnader. Analytikernas snittgissning låg på en vinst på 328 miljoner euro.

Med ett ras på 19 procent i antalet sålda mobiler, till 93 miljoner enheter, minskade försäljningen där från 9,2 till 6,1 miljarder euro. Även infrastrukturbolaget Nokia Siemens Networks minskade sin försäljning, med 12 procent, så Nokias andel där gick ned från 3,4 till 3 miljarder euro. Mobilsidan lyckades dock behålla positiva marginaler, ner från 21 till 10 procent, medan Nokia-Siemens Networks gick med förlust - marginalen på verksamheten blev minus 4 procent att jämföra med 2 procent motsvarande kvartal i fjol.

Snittpriset per mobil minskade till 65 euro, ner från 79 euro första kvartalet i fjol och ner från 71 euro under fjärde kvartalet i fjol. Generellt har de billigare mobilerna sålts bättre än de dyrare modellerna.

Trots siffrorna ser vd Olli-Pekka Kallasvuo ljus i mörkret. Mobildistributörernas lager är nu så låga att beställningarna kommer att börja öka, och dessutom bli mer förutsägbara. För andra kvartalet tror bolaget att försäljningen blir i linje med eller strax över det första. Under hösten kommer det att gå bättre, så på helåret blir nedgången bara 10 procent jämfört med fjolåret. Och Nokia räknar med att ta igen de marknadsandelar man tappat - totalt tror bolaget att antalet sålda mobiler under kvartalet minskat med 14 procent, till 255 miljoner enheter. Nokia står enligt egna beräkningar för 37 procent av mobilmarknaden, ner från 39 procent i fjol.

Han påpekar också att tjänstesidan ökade sin försäljning med 79 procent, till 150 miljoner euro.

På infrastruktursidan tror Nokia att marknaden i år kommer att minska med 10 procent jämfört med fjolåret. Det är en sänkt prognos - tidigare trodde företaget på minus 5 procent. Dock räknar Kallasvuo alltjämt med att Nokia Siemens behåller sin marknadsandel.

Noterbart är att Nokias mobilförsäljning i Europa gick relativt bra, här blev minskningen bara 13 procent. Kina, övriga Asien och Mellanöstern minskade med mellan 14 och 27 procent. I Nordamerika ökade försäljningen något, medan den rasade med 44 procent i Sydamerika.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)