JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fejk kring svenska elbilen

Det finns inget avtal med Fiat och inte heller finns det en beställning på 400 bilar. Det skriver Dagens Industri som tittat närmare på historien bakom den elbil som Autoadapt säger sig ska bygga i Nödinge, strax norr om Göteborg.
Under buller och bång invigdes Autoadapts fabrik för elbilar förra veckan av landshövdingen i Västra Götaland Lars Bäckström. Han fick även provköra en Fiat 500 som konverterats till eldrift.

Autoadapt hävdade att företaget slutit ett samarbetsavtal med Fiat som ska leverera bilar utan motor och drivlina. Uppgiften förnekas av Fiat som enligt Dagens Industri varken har gett sitt godkännande eller är inblandad i projektet.

Den bil som visades upp vid invigningen var inköpt hos Bilpoolen i Falkenberg och konverterad i Nödinge, skriver Dagens Industri.

Autoadapts vd Håkan Sandberg säger sig ha en beställning på 400 bilar från elbolagens samarbetsorganisation Power Circle. Det förnekas dock bestämt av organisationen.

- Vi ska bygga 50 demonstrationsplatser för laddning till 2011 och har i det sammanhanget sagt att det är rimligt att det behövs totalt 400 elbilar, säger projektledaren Christer Asplund till Dagens Industri.

Autoadapt sysslar normalt med att handikappanpassa bilar men har också ett nystartat systerbolag som sysslar med batteriutveckling.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)