Komponentdistributören EBV har dragit igång en informationskampanj tillsammans med det tyska miljöinstitutet Ökopol om Ekodesigndirektivet, även kallat EuP (Energy using Products). Kampanjen som går under namnet ECOmise ska ge kunderna nyheter kring direktivet men också peka på vilka utmaningar och möjligheter det skapar.
– Vi vill frigöra EuP-direktivet från den negativa bild som finns och istället visa företagen alla möjligheter att differentiera sina produkter från konkurrenterna som det skapar, säger Rudy Van Parijs på EBV i ett pressmeddelande.
För att förse kunderna med all relavant information har EBV startat en särskild hemsida (länk) där företaget kontinuerlig uppdaterar status för beslutsprocessen i Bryssel kring de produktgrupper som berörs.
EBV kommer också att tillsammans med Ökopol ta fram ett antal artiklar som belyser ämnet. De två första finns redan på plats och ger en översikt av direktivet och dess konsekvenser. Den andra rapporten handlar om de nya reglerna för stand by-läge för IT-utrustning som redan klubbats av EU och som gäller från 7 januari 2010.