Huawei har vuxit med runt 10 procent per år sedan 2007 på en marknad som varit i stort sett oförändrad mätt i pengar. Företaget har därmed tagit marknadsandelar på de övrigas bekostnad och är numera ohotad etta. 40 procent av företagets intäkter kommer från länder utanför Asien. Bland annat köpte banverket redan år 1999 ett optonät från Huawei.
Även om inte transmissionsnät är Ericssons kärnverksamhet är det fel att förringa Huaweis framgångar på området, skriver Market Action Point.
För det första går det inte att bygga mobiltelefonnät utan transmission. Huawei kan därför dra nytta av sina skalfördelar inom transmission för att komma in i och få fördelar inom upphandlingar av mobilsystem.
För det andra innebär Huaweis styrka inom transmission att de kan dra nytta av sin allt större organisation för sälj, underhåll och service för att äta sig in i Ericssons kärnområde.
Slutsatsen är därför att Ericsson måste satsa mer på området för att inte förlora mot Huawei. Företaget bör därför ta sig upp från en sjundeplats idag till plats tre till fyra, skriver Market Action Point.