JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
Den amerikanska mönsterkortstillverkaren Merix är i stort sett okänd i Sverige trots att Ericsson finns på kundlistan. Företaget har nischat in sig på tättpackade kort med många lager som håller hög kvalitet. Under 10 procent av omsättningen kommer från Europa men nu är målet att öka den siffran.
Merix ursprung går tillbaka till Tektronix fabrik för mönsterkortsproduktion i Oregon. Den knoppades av 1994 och har sedermera kompletterats med en mindre fabrik i San José men framförallt med två stora fabriker i Kina, på totalt cirka 100 000 kvadratmeter.

– Vi har samma processer i de kinesiska fabrikerna som i de amerikanska så det går smärtfritt att flytta och skala upp produktionen, säger Mike Burger som är vd på Merix.

Fördelen med upplägget är att det ska vara enkelt för kunderna att gå från prototypserier till volymleveranser när samma tillverkare kan stå för båda delarna.

– Det är ofta ett problem för kunderna när de anlitar en leverantör för prototyperna och en annan för volymerna.

Mönsterkortsmarknaden är tuff med små marginaler. Merix strategi är att satsa på de mer komplicerade korten med många ledarlager och tätt packade komponenter. På dessa kort kan företaget erbjuda en egenutvecklad teknik för att leda bort värme. Tekniken är en kombination av materialvalet i substratet, tjockare kopparskikt i vissa lager och inbäddade kopparbitar kallade e-coins som leder bort värmen.

Andra försäljningsargument är hög kvalitet, en nödvändighet för den som ska leverera till fordonsindustrin och till medicinteknikföretag. Dessutom är Merix fabriker i USA kvalificerade enligt olika militär- och rymdstandarder.

Nu vill ledningen alltså öka försäljningen i Europa.

– Vi ser en stor potential i Europa, säger Mike Burger.

Idag står europeiska kunder för under 10 procent av omsättningen som var 378 miljoner dollar i fjol vilket gjorde företaget till av USA:s största mönsterkortstillverkare.

– I Europa säljer vi för mellan 35 och 40 miljoner dollar per år, säger Tom Ingha som är marknadschef.

Leveranserna sker både från fabrikerna i USA och från Kina.

Fabrikerna i USA används framförallt för prototyper och militärspecificerade kort. Och de europeiska kunderna utlovas i princip samma leveranstider som de amerikanska kunderna.

– Leveranstiden beror bland annat på hur komplicerade korten är men normalt ligger det på tio dagar eller mindre. Frakten till Europa tar en dag men vi borde kunna hålla tio dagar även på prototyper hit.

Företaget har runt tio FAE:er utspridda i olika länder i Europa som kan hjälpa kunderna med designarbetet. Och med en kundlista som förutom Ericsson upptar företag som Cisco, Motorola, Bosch och TRW borde fler europeiska företag passa in.

– Det här är bara början. Ni kommer att få se en rad aktiviteter från oss, säger Mike Burger.
MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)