Bilen har samma komfort och krocksäkerhet som originalet, enligt Electroengine in Sweden AB. Elektroniktidningen talar med Thomas Bergfjord, vd.
Thomas Bergfjord vd Electroengine |
Är tanken att privatpersoner ska ta sina bilar till en verkstad och byta ut motorn?
– Jo. Men i första skedet riktar vi oss mot industrin. Vi förser bilbranschen med en komplett eldrivlina som de kan stoppa in i sin tillverkning utan större förändringar, säger Thomas Bergfjord.
Normalt tar utvecklingen av en nytt fordon fem år och kostar lika många miljarder. Medan Thomas Bergfjord säger sig kunna erbjuda industrin avtal idag och produktion till år 2011. Detta eftersom resten av bilen använder den befintliga produktionslinan hos tillverkaren.
Elversionen av en bensinbil blir 20-25 procent
Du som vill konvertera din privata bensinbil till en elbil får dock vänta till år 2013. Priset för konverteringen kommer att hamna mellan 50 000 och 100 000 kronor.
– Vi hoppa förstås komma nära den undre gränsen, säger Thomas Bergfjord.
Det är inte bara konverteringskonceptet som sådant som är Uppsalaföretagets trumfkort. I elbilen finns också patenterad ny teknik bland annat i elmotorn och i differentialen. Och framför allt säger man sig ha en unik batterihanteringslösning. Electroengine använder samma litiumjonceller som alla andra. Men där andra elbilbatterier har tusentals celler, använder Electroengine bara 160.
Electroengine måste ha få celler eftersom cellernas laddning – här kommer det unika – regleras individuellt. Electroengine säger sig därmed komma runt flera problem. Cellerna behöver inte vara exakt balanserade från början. Och man behöver inte byta hela det dyra batteriet på en gång, utan kan byta den enda trasiga cellen.
Har ett litet svenskt företag ha hittat en lösning som biltillverkarnas alla forskare världen runt inte sett?
– Det är många som tyckt det låtit osannolikt. Men det här är tekniskt verifierat av partners. Jag kan inte gå in på vilka de är.
– Vi kommer att visa upp en bil i Almedalen på måndag som talar för sig själv. Man kommer att få lyfta på motorhuven och provköra, säger Thomas Bergfjord.
Electroengine har stöd av inkubatorn Uppsala Innovation Centre, av Almi Företagspartner i Uppsala och av utvecklingsbolaget Innovatum i Trollhättan. Tekniskt samarbetar företaget med tyska Semikron och DMC, och svenska Prevas.