JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Testhouse Nordic blir Agilents partner

Från den 1 november blir Testhouse Nordic test- och mätjätten Agilents förlängda arm i Sverige, Finland och Estland. Företaget kommer att sälja hela Agilents utbud av instrument och får också tillgång till företagets
supportorganisation.
– En del kanske tror att det här innebär att vi skalar ned, men så är det inte. Vi kommer att vara lika många anställda på Agilent som förut så samarbetet med Testhouse Nordic ger mig 50 procent fler säljare, säger Michael Palmgren som är vd för Agilents svenska verksamhet.

Avtalet med Testhouse Nordic, som fram till sommaren hette Altaria Solutions, ingår i Agilents ändrade strategi när det gäller försäljningen. Kursändringen inleddes redan hösten 2006 när katalogdistributören Elfa tog hand om försäljningen av de enklaste instrumenten. Liknande avtal men på Europabasis finns med Farnell och RS Components.

Dessa avtal påverkas inte när Agilent nu tar nästa steg.

– Jag har velat göra det här länge men det finns en tröghet i stora företag som gör att det tagit tid, säger Michael Palmgren.

Företaget behåller några nyckelkunder som Ericsson, Saab Technologies, försvaret och vissa högskolor. På resten av marknaden blir det fritt fram för Testhouse Nordic som idag har fyra säljare i Sverige och två i Finland.

Företaget får tillgång till Agilents CRM-system, säljarna får samma utbildning som Agilents personal och instrumenten skeppas direkt från Agilent.

– Det spelar ingen roll om vi sålt instrumenten eller om Testhouse Nordic sålt dem. Alla kunder får samma support och service från oss, säger Michael Palmgren.

Huvudägare i Testhouse Nordic är Harald Kruger som under tio år ägde Pendulum Instruments. Han har rekryterat Ronny Skiöld som vd och lagbyggare. Ronny kommer närmast från Rohde & Schwarz men arbetade under många år på Tektronix och är ett välkänt ansikte i branschen.

– För kunderna ska det inte bli någon skillnad att det är oss och inte Agilent som de har kontakt med, säger Ronny Skiöld.

Målet för Testhouse Nordic är att växa mycket snabbt och omsätta 100 miljoner kronor inom tre år. Men tillväxten kommer inte från någon ny marknad. De potentiella kunderna köper redan från Agilent eller någon av företagets konkurrenter.

– Vi ska ta marknadsandelar. Det handlar helt enkelt om att vara ute och sälja och då är det en fördel att representera Agilent som hela tiden kommer med nya produkter.

Dessutom finns det ett antal andra agenturer förutom Agilent i portföljen. Det är bland annat Bird och Pendulum.

– Vi ska vara ett komplett testhus och även ha de tårtbitar som Agilent saknar, säger Ronny Skiöld.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)