JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Svenska företag i USA-projekt mot rattonykterhet
Den svenska trion Autoliv, Hök Instrument och Senseair har tillsammans gått vidare i en tävling i USA för att ta fram nästa generations alkolås. Ambitionen är att kontinuerligt mäta alkoholhalten i utandningsluften så att föraren slipper "blåsa".
17 företag från olika delar av världen ställde upp i tävlingen som anordnades av USAs trafiksäkerhetsverk NHTSA och av Automotive Coalition for Traffic Safety (ACTS). Tre tävlingsbidrag valdes ut och fick 400 000 dollar var för att ta fram en demonstrator som ska vara klar till sommaren. Då koras också vinnaren.

Den svenska trion Autoliv, Hök Instrument och Senseair samarbetar sedan 2005 kring en lösning baserad på IR-teknik där användaren inte behöver blåsa i ett speciellt munstycke. Istället räcker det med att blåsa på en sensor som befinner sig fem till tio centimeter bort. Alkolåset behöver inte kalibreras med jämna intervall och Autoliv räknar med att ha en produkt framme år 2013, se ETN 2008/11 (länk).

– Grundkonceptet som vi vann med i USA är detsamma men i nästa generation ska det räcka med att bara andas. Är du nykter ska du inte märka något, säger Håkan Pettersson som är projektledare på Autoliv.

Företagen har studerat den koldioxidbubbla som alltid finns runt föraren liksom hur luftströmmarna ser ut i bilen och kommit fram till att det går att på ett tillförlitligt sätt mäta alkoholhalten i utandningsluften. Dock måste känsligheten i IR-detektorn skruvas upp.

– Det alkolås vi utvecklar idag ska ha en känslighet som är bättre än 0,02 promille. För USA-projektet siktar vi på en faktor tio bättre.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)