JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Göteborg får ny elektronikmässa
Den 16–17 mars nästa år blir det premiär för en helt ny svensk elektronikmässa, på Svenska Mässan i Göteborg. Den arrangeras av Easyfairs, som lovar låg kostnad för utställarna och hög kvalitet på besökarna.
Efter fiaskot med mässan Electronix i höstas har Svenska Mässan i Göteborg gett upp tanken på att själv arrangera elektronikmässor under överskådlig tid. Det har öppnat för Easyfairs, en mässarrangör som hyr in sig i olika mässlokaler och där arrangerar hårt mallade fackmässor.

– Vi gör inte traditionella mässor, utan skapar säljevenemang, ett slags omvända kundbesök. Vi kör bara två dagar och kostnaden för utställarna blir en bråkdel av traditionella mässor, säger Peter Wanderydz som är vd för Easyfairs i Skandinavien.

Peter
Wanderydz


Evenemanget i mars 2011 kommer att ha det rättframma namnet Easyfairs Elektronik, och kommer att äga rum i Svenska Mässans lokaler. Utställarna kan välja mellan fyra standardmontrar, på 12, 16, 20 eller 24 kvadratmeter, som kostar mellan 28  000 och 55  000 kronor. Montrarna återanvänds från mässa till mässa, vilket Easyfairs använder som ett miljöargument. Easyfairs bygger upp alla montrar – allt utställarna behöver ta med sig är sina egna produkter, broschyrer och personal.

– Priserna inkluderar allt. Det är ungefär halva kostnaden jämfört med andra mässor. Personalinsatsen blir också mindre eftersom utställarna kan komma kvällen innan eller samma morgon som mässan öppnar och åka hem när mässan stänger klockan 4 på andra dagen, säger Peter Wanderydz.

Han har själv ett förflutet inom svenska elektronikmässor – 1989 var han projektledare för Komponentmässan i Göteborg och fram till år 2000 var han övergripande ansvarig för många mässor på Svenska Mässan.

– På den tiden lockade de svenska elektronikmässorna uppemot 10  000 personer. Sedan dess har besökarantalet sjunkit, men intresset i branschen och industrin finns ju kvar.

Han hoppas på att locka omkring 100 utställare, och siktar på 1 500 besökare om dagen. Ambitionen är att 85 procent av besökarna ska vara beslutsfattare, det vill säga ha egen inköpsbudget.

– Vi släpper inte in några skolungdomar eller liknande, säger han.

I det slimmade formatet ingår inte heller jippon som tävlingar, levande produktionslina eller liknande. Däremot kommer det att ordnas frukost- och lunchseminarier, och kostnadsfria teknikseminarier på mässgolvet. Någon mässfest blir det inte heller, däremot ett enklare mingel på mässgolvet under förs­ta dagen.

Peter Wanderydz understryker att Easyfairs inte vill konkurrera med S.E.E., den mässa som går i Stockholm nu i april och som backas upp kraftigt av IM-föreningen och Elektronikindustriföreningen. Något stöd därifrån har inte Easyfairs.
– Vi är ett komplement till S.E.E. Vi går inte samtidigt, vi går i en annan region, vi har en annan kostnad, och vi gör en annan typ av mässa.

Easyfairs, med huvudkontor i Bryssel, grundades 2004 och arrangerar årligen drygt 80 mässor runt om i Europa inom en rad fackområden.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)