Dock kan köp av mindre bolag mycket väl bli aktuella. Multimediedivisionen behöver förstärkas, och här fortsätter Ericsson att leta uppköpskandidater, säger Vestberg till Wall Street Journal.
Tidningen beskriver Ericssons strategi som att förstärka produktportföljen snarare än att köpa bolag för att komma in på nya områden. En viktig del i strategin är visionen om 50 miljarder trådlöst uppkopplade enheter — mobiltelefoner, e-böcker, datorer, videokameror och M2M-utrustningar, inom en inte alltför avlägsen framtid.
Analytiker har pekat ut att Kinas investeringstakt väntas minska på telekomområdet (länk), men igår skrev Hans Vestberg under två stora kontrakt för leveranser till Kina, värda 13 miljarder kronor (länk). Han vill inte kommentera investeringsnivån i Kina för Wall Street Journal, men konstaterar att han inte märkt några aversioner mot utländska teknikföretag efter Googles beslut att stänga sin censurerade kinesiska söktjänst.
Att kinesiska konkurrenter som Huawei och ZTE närmat sig Ericssons marknadsandelar och ökat prispressen säger Hans Vestberg att han inte heller är orolig över.
– Det är något vi måste leva med, är hans lakoniska kommentar.
Artikeln i Wall Street Journal finns här (länk, kräver abonnemang)