JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Branschen på väg upp efter kraschen
Komponenttoppen 2010

Branschen på väg upp efter kraschen


Fjolårets finanskris slog hårt mot de svenska komponentdistributörerna. Men under hösten vände de uppåt igen, så räknat på helåret minskade omsättningen för de 30 största bara med 12 procent. Nedgången slog dock ojämnt – en handfull distributörer tappade över 30 procent ­medan andra faktiskt lyckades öka sin försäljning. Det framgår av Elektroniktidningens Komponenttoppen, vår årliga översikt över de 30 största komponentdistributörerna i Sverige.
Det var en stukad komponentbransch som gick in i 2009, mitt i den globala finanskrisen. Och det tog ett halvår innan vändningen kom – krisen kulminerade för ganska exakt ett år sedan.

Då hade försäljningen enligt samstämmiga uppgifter gått ner med ungefär 30 procent jämfört med året innan. Personalminskningar och andra besparingsåtgärder var legio.
FAKTA:
Komponenttoppen är Elektroniktidningens årliga rankning av de 30 största komponentdistributörerna och representanterna i Sverige. Diagrammet visar omsättningen på elektronikkomponenter, inklusive kommissionsintäkter, som företagen hade i Sverige under 2009. I undantagsfall gäller uppgifterna inte kalenderår utan företagets närmast liggande räkenskapsår.
Som elektronikkomponent räknas i detta sammanhang aktiva och passiva komponenter, displayer för inbyggnad samt elektromekaniska komponenter som kontaktdon och reläer för montering på mönsterkort. Däremot ingår varken mönsterkort, apparatlådor, batterier, motorer eller kabel.

För vissa företag avviker omsättningssiffran för 2008 från den som rapporterats i fjolårets Komponenttoppen. Det beror på att årets topplista är baserad på dagsfärska uppgifter för såväl 2008 som 2009.

Siffror markerade med asterisk (*) är mindre säkra än de andra, då dessa företag inte velat ange sin försäljning. Där har vi själva uppskattat försäljningen efter sedvanlig research.

Nu, våren 2010, är det som bekant helt andra tongångar. Leveranstiderna har farit iväg, många priser har höjts, och allt fler börjar använda det fula ordet på A – allokering.

– Vissa leverantörer offererar just nu leveranstider på 30 veckor vilket i praktiken liknar en allokeringssituation kommenterar Lars Mistander på Rutronik.

Vändning i tredje-fjärde kvartalet
Vändningen inträffade lite olika för olika företag, men för de flesta kom den någon gång under hösten, enligt den minienkät som vi genomfört parallellt med insamlingen av uppgifter till Komponenttoppen.

– Vi såg vändningen i september-oktober. Norden gick in i krisen unisont, och med uppgången var det likadant, säger Janne Dahlén, chef på Arrows Sverigekontor.

Raset slog dock olika hårt. En fjärdedel av de tillfrågade företagen svarade att vändningen inte kom förrän nu under våren.

Noterbart är att två distributörer, Richardson och Emcomp, anger en försäljning för 2009 som är 40 procent lägre än året innan.

Sju av 30 ökade försäljningen
Sju distributörer på listan lyckades dock öka sin försäljning i Sverige under 2009: Elektronikgruppen, Martinsson, Farnell, AAAAA, Rotakorn, TMSNet och Digi-Key.

Den sistnämnda är helt ny på 30 i topplistan och går in på en delad 21:a plats med en försäljning på 33 miljoner kronor. Digi-Key hör, liksom Nu Horizons som trots rejäl tillväxt ifjol hamnade utanför listan med en hårsmån, till en samling amerikanska aktörer som på allvar är på väg att få fotfäste på den svenska marknaden.

Av de etablerade distributörerna var annars Elektronikgruppen den som ökade mest i absoluta tal – upp 10 miljoner kronor jämfört med 2008 – medan Farnell och TMSNet ökade mest i förhållande till sin tidigare omsättning, båda upp 10 procent.
Detta har hänt:

Mars 2009

Elfa köper Nordic Power, ett konsultföretag i Strömstad inom ström­försörjning.

April 2009
Acte slår samman Acte ­Embedded och Acte Wireless till Acte Solutions.

Maj 2009
Arrows vd Owe ­Westerberg slutar. Efterträdaren Janne Dahlén får titeln General ­Manager.

Juni 2009
Avnet slutför köpet av Abacus.

Augusti 2009
Ove Opseth tar över vd-posten på Elfa efter Bo Lindqvist.

September 2009
Elektronikgruppen slår ­samman sina varumärken EG Components, EG Display & Systems, Österlinds El-Agentur och EG Networks till en global organisation kallad EG Electronics.
Rotakorn expanderar i Finland och Polen samt anställer ­inköpare i Kanada och Asien.
Farnell köper tyska Cadsoft och breddar sig därmed in i EDA-världen.

Oktober 2009
Arrow
låter alla konstruktörer gratis testa utvecklingsplattformar från ett 40-tal halvledar-tillverkare inom ett program kallat Testdrive.
AAAAA Nordic utses till Gasell av Dagens Industri
och till Superföretag av Veckans Affärer.

November 2009
Acal
köper BFI Optilas.
Adcontact köper finska ­Gammeter, efter 25 år av samarbete.

December 2009
Swedic
byter namn till Evestor Gruppen.
OEM plockar bort halvledare ur sortimentet.

Januari 2010
EBV
berättar att man ska börja tillverka halvledare under eget namn.

Mars 2010
Arrow
lanserar plattformskoncept för inbyggda system i Norden.

Digi-Key är det enda riktigt nya företaget på listan. Evestor är förvisso ett nytt namn, men verksamheten är densamma som tidigare hette Swedic, vars komponentförsäljning bedrivs i de två bolagen Comptrade och Multicomponent. Och PA Emilson har varit med på 30-i-topp förr även om bolaget hamnade strax utanför fjolårets lista.

Två företag har försvunnit från listan, i båda fallen som resultat av uppköp på europeisk nivå. Abacus är sedan ett år tillbaka en del av Avnetgruppen, och BFI Optilas köptes i höstas av Acal. Jämfört med gamla Abacus är nya Avnet Abacus lite annorlunda. Halvledarna är borta ur sortimentet och istället utgör man det affärsområde – eller ”speedboat” som Avnet kallar det – som har ansvaret för passiva komponenter, kontaktdon och annan elektromekanik samt batterier och strömförsörjning. Förändringen verkar ha gjort företaget gott – Avnet ­Abacus omsatte nästan exakt lika mycket i fjol som Abacus gjorde på egen hand 2008, trots att en del av sortimentet alltså flyttats över till andra delar av Avnetkoncernen.

– Integrationen har gått helt enligt tidtabellen. Och vi har inte tappat en enda huvudman, tvärtom har flera av dem valt att nu arbeta med oss över hela Europa, kommenterar Graham McBeth, chef för Avnet Abacus.

I staplarna för Avnet har vi räknat samman både Abacus och dess systerbolag Trident som ju också ingick i Avnets köp men där verksamheten numera ingår i den ”speedboat” som heter Avnet Embedded. På liknande sätt har vi gjort med Acal och BFI Optilas, trots att den affärens svenska del formellt inte fullgjordes förrän i mars i år.

Ledtider ofta över 30 veckor
Om fjolåret var tufft för många så går det alltså desto bättre nu. Åtminstone vad gäller order – leveranserna är det i många fall värre med. Ledtider på 30 veckor är inget ovanligt och det finns gott om exempel på ännu längre leveranstider.

– Situationen är jättebesvärlig. Vi jobbar med det varje dag, och det är lika illa över alla produktgrupper, berättar Janne Dahlén på Arrow.

Och värre kommer det sannolikt att bli – en tredjedel av företagen på listan anger ledtiderna som ”starkt ökande” och resten säger att de är ”ökande”.

Likväl tror de flesta svenska distributörer att när året är slut kommer den svenska marknaden att ha ökat med mellan 10 och 20 procent jämfört med 2009. En handfull tror på högre ökning, och några tror att försäljningen stannar på unge­fär samma nivå som 2008.

– Det finns en risk att vissa kunder dubbelbokar för att försäkra sig om leveranser. Det kan tyvärr leda till annulleringar vid ett senare tillfälle, säger Lars Mistander på Rutronik. 

– Nu ligger efterfrågan på 2008 års nivå, men med 20-25 procent lägre kapacitet hos tillverkarna. Jag tror tillväxten kommer att stanna av under hösten, säger Graham McBeth på Avnet Abacus.

Slutsatsen kan inte bli annan än att branschen har krympt och inte kommer att växa till fornstor omfattning under överskådlig tid.

Ladda ner hela Komponenttoppen med diagram som pdf (länk).
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)