Detta kan förstås ha att göra med hur mobilerna är konfigurerade. I Japan har 59 procent av mobilerna en webbläsare (browser), något som bara finns i 34 procent av de amerikanska mobilerna, och bara 26 procent i Europa.
Å andra sidan gillar europeer SMS. Hela 82 procent av den europeiska användarbasen skickade SMS under juni, men 67 procent av amerikanerna och inte mer än 40 procent av japanerna. Över hälften av japanerna använde dock epost i sina mobiler. Och tjänsten "instant messaging" är mest populär i USA med 17 procents användande.
Amerikanerna är också de som använder mobilen mest för sociala nätverk. Drygt 21 procent av USAs mobilinnehavar nyttjade sin mobil för Facebook, Twitter eller Linkedin, jämfört med bara 17 procent av japanerna och 15 procent av européerna.
Föga förvånande var japanerna också de som mest använde sin mobil till att fotografera - 63 procent - och till att se på tv - 22 procent. Européerna leder dock när det gäller att använda mobilen för att lyssna på musik och att spela spel - det gjorde nästan var fjärde mobilinnehavare i Europa.
Påpekas bör att Sverige inte deltog i undersökningen - för Europa har analysföretaget använt data från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien. Alla data från undersökningen finns här (länk).