Lösningen tycks vara är att investera mångmiljardbelopp i långsiktiga leveransavtal. Enligt Apples teknikchef Tim Cook har företaget ingått avtal till ett värda av 3,9 miljarder dollar med tre stora displaytillverkare över två år. Pengarna ska användas för att investera i tillverkning av Apples display kallad Retina, som används i iPad och iPhone och som har en pixeltäthet mycket nära det ögat kan uppfatta.
Displayen är oerhört central för Apple, bara i fjol köpte företaget displayer från LG Display, Samsung Electronics, Sharp och Toshiba Mobile Display för nära 2 miljarder dollar, enligt IHS Isuppli. De tre tillverkare som Apple nu antas ha skrivit leveransavtal med är de ovan nämnda, förutom Samsung.
Samsung antas hålla sig utanför arrangemanget eftersom företaget är den absolut största tillverkaren av organiska LED-displayer (Amoled) som används i många av dagens Andriodmobiler och idag är det största alternativet till Apples IPS-displayer (in-plane switching). Förutom Samsung är det enbart LG Display som tillverkar Amoled-paneler.
– Nu när Apple försöker säkerställa sitt displaybehov och Samsung har företräde till små och medelstora Amoled-displayer kommer övriga tillverkare av smartmobiler att få det mycket svårt. De är fångade mellan två giganter, säger Vinita Jakhanwal, analytiker på IHS i ett pressmeddelande