Göteborgsmässa med mersmak
Branschmässan Easyfairs Elektronik 2011 som gick av stapeln i Göteborg i veckan blev en framgång, med 2050 besökare som lockades av 84 utställare och två scener fyllda av seminarier båda dagarna.
– Vi är väldigt nöjda. Vi har en intern målsättning på alla våra mässor att nå över 20 besökare per utställare, och det överträffade vi. Det är ju första gången vi arrangerar en elektronikmässa, så vi var förstås lite osäkra innan, berättar Annette Sturesson, projektledare för Easyfairs Elektronik.
Hon förklarar framgången med Easyfairs strukturerade arbete med databaser.
|
Annette Sturesson |
– Vi lägger mycket fokus där, vi identifierar intressanta företag, ringer upp dem och försöker ta reda på namn på personer med ansvar för exempelvis konstruktion och utveckling. Så skickar vi mail och biljetter till dem, plus att vi annonserar i fackpressen, säger hon.
Totalt hade Easyfairs före mässan skickat ut 20 000 biljetter, framför allt till företag i Göteborgsregionen och söderut ner till Malmö. Även en del större företag i Stockholm bearbetades på detta sätt, men småföretagen lämnades därhän.
Elektroniktidningen talade med en hel del besökare och utställare, och de hade delvis olika syn på mässan. De flesta utställare var nöjda, det rätta mässbruset infann sig snabbt, och det var särskilt på förmiddagarna fullt av besökare i gångarna. Många av besökarna blev dock lite överraskade av att mässan inte var större - de 84 utställarnas kompakta montrar rymdes i ungefär en fjärdedel av Svenska Mässans stora hall.
Bland utställarna var test- och mätsidan väl representerad med samtliga stora aktörer. Det fanns också ett stort antal kontraktstillverkare. Inom inbyggda system fanns också ett försvarligt antal företag på plats. Komponentdistributörerna var dock inte lika många – Elfa, RS Components och Modern Elteknik hade gott kunnat ha fler kollegor på plats. Och den som letade efter leverantörer av produktionsmaskiner eller EDA-verktyg fick leta förgäves.
Noterbart var att många av seminarierna lockade stor publik, i synnerhet under första mässdagen då det bitvis var trångt till och med på ståplats i gångarna runt seminariescenerna. Till Elektroniktidningens oförställda glädje var intervjun i Heta Stolen med Johan Konnberg, ansvarig för elbilar på Volvo, det evenemang som lockade allra flest, drygt hundratalet åhörare.
– Intresset för seminarierna var långt över förväntan. De lockade faktiskt fler åhörare än på många andra av våra mässor, kommenterar Annette Sturesson.
Hon hade tagit hjälp av Chalmers samt forskningsinstituten Swerea-IVF, SP och Imego för att få fram seminarieprogrammet. Dessa höll i flera av seminarierna, men även en del utställare stod för några föredrag.
Magnus Eriksson på Stockholmsmässan, som är projektledare för den stora branschmässan S.E.E., medgav att Easyfairs lyckats bra i Göteborg. Men han ser ingen anledning att ändra på konceptet för S.E.E. som ju äger rum i Kistamässans lokaler nästa år.
– Vi har ett uppdrag från branschföreningen Svensk Elektronik att arrangera ett stort evenemang av en annan typ, och det kommer vi förstås att göra, säger han.
Easyfairs Elektronik återkommer i Göteborg 23-24 april 2013. Till dess kan man gissa att utställarantalet kommer att öka – Elektroniktidningen noterade ett flertal branschaktörer som rekade läget i Göteborg och som verkade gilla vad de såg.