JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson tar marknadsandelar

Under första kvartalet ökade Ericssons andel av marknaden för mobil infrastruktur till 40 procent, från 35 procent motsvarande kvartal i fjol. Samtidigt tappar de närmaste konkurrenterna, skriver analysföretaget Dell'Oro.
Ericsson lyckades under första kvartalet sälja mer än sina två närmaste konkurrenter sammanlagt. Med en marknadsandel på 40 procent distanserade man tvåan Nokia Siemens Networks och trean Huawei, som enligt Dell'Oro stannade på 18 respektive 16 procents marknadsandel. Under motsvarande kvartal i fjol låg båda dessa kring 20 procent.

Orsaken är främst Ericssons framgångar inom LTE i Nordamerika, en marknad där varken Huawei eller Nokia-Siemens är särskilt stark. De ökande investeringarna i Nordamerika drog dock med sig marknadsfyran Alcatel-Lucent, vars andel av världsmarknaden blev drygt 15 procent, upp mot 14 procent i fjol.

Totalt såldes utrustning för mobil infrastruktör för 9,7 miljarder dollar under kvartalet, en ökning med 21 procent jämfört med första kvartalet 2010.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)