Företagen påpekar i ett pressmeddelande (länk, pdf) att verktyget som demonstreras blott är en prototyp.
Grafikkärnor är parallella processorer urspungligen optimerade för att räkna på grafik. Idag anpassas de dock ofta för att kunna extraknäcka som resurs också för generella algoritmer.
Power VR-grafikkärnor sitter en halv miljard mobiltelefoner.
Elektroniktidningen skrev om Vector Fabrics verktyg vfEmbedded i februari (etn.se/53275). Det används för att halvautomatisera parallelliseringen av programkod när den porteras till en systemkrets. Vector Fabrics skrev dessutom i höstas en expertartikel för Elektroniktidningen om utmaningen i att parallellisera kod utan att introducera buggar (etn.se/52371).
vfEmbedded utnyttjar språket Open CL som är specialkonstruerat för att kunna fungera på olika sorters parallella processorer – inklusive GPU:er som PowerVR SGX. Läs mer om språket Open CL i en expertartikel i magasinet Elektroniktidningen nummer 4 2009, sid 28-29.