JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kreativt missbruk av grafikkärna för mobiler
På mässan Siggraph demonstreras i morgon hur en grafikprocessor för mobiltelefoner kan köra algoritmer som egentligen är avsedda för CPU:er och på så sätt höja prestandan eller sänka strömförbrukningen i avancerade mobiltelefoner.
Att ”tjuvkoppla” grafikprocessorer så att de gör allmänna beräkningar istället för grafikberäkningar är en trend som nu nått mobiltelefonen. Det är nederländska Vector Fabrics som testar sitt verktyg vfEmbedded på brittiska processorkonstruktören Arms grafikprocessor Power VR SGX. Demonstrationen äger rum på grafikmässan Sifggraph i Vancouver den 9 till 11 augusti.

Företagen påpekar i ett pressmeddelande (länk, pdf) att verktyget som demonstreras blott är en prototyp.

Grafikkärnor är parallella processorer urspungligen optimerade för att räkna på grafik. Idag anpassas de dock ofta för att kunna extraknäcka som resurs också för generella algoritmer.

Power VR-grafikkärnor sitter en halv miljard mobiltelefoner.

Elektroniktidningen skrev om Vector Fabrics verktyg vfEmbedded i februari (etn.se/53275). Det används för att halvautomatisera parallelliseringen av programkod  när den porteras till en systemkrets. Vector Fabrics skrev dessutom i höstas en expertartikel för Elektroniktidningen om utmaningen i att parallellisera kod utan att introducera buggar (etn.se/52371).

vfEmbedded utnyttjar språket Open CL som är specialkonstruerat för att kunna fungera på olika sorters parallella processorer – inklusive GPU:er som PowerVR SGX. Läs mer om språket Open CL i en expertartikel i magasinet Elektroniktidningen nummer 4 2009, sid 28-29.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)