Linköpingsbaserade Impact Coatings utvecklar en beläggningsmetod som kan ersätta guld på kontakter. När företagets spökkund, den så kallade 20-kunden, beslutade om investeringsstopp i våras drogs den svenska svångremmen åt. Nu flaggar företaget för personalminskning, vilken berör 15 av drygt 30 anställda.
Impact Coatings har talat om 20-kunden i flera år. Vem det är har inte avslöjats, men under året har det stått klart att det blir någon löpande leverans av 20 beläggninssystem till kunden i och med att företaget lagt ner den aktuella verksamheten.
För att parera för detta ”volymbortfall” har Impact Coatings ändrat sin organisation. Allt fokus läggs tillsvidare på kommersialiseringen det nya kontaktmaterialet SilverMaxPhase, som lanserades i höstas.
I bokslutskommunikén för 2011 skriver företagets vd, Henrik Ljungcrantz , att styrelsen beslutat att minska företagets kostnader för att öka den finansiella uthålligheten. En minskning av personalkostnaderna med 10 miljoner kronor på årsbasis har därmed inletts, vilket berör 15 av företaget drygt 30 anställda.