Tesla snabbladdar med 120 kW
![](/images/stories/-2013/5/Teslaladdning_150.jpg)
Läs pressmeddelandet och se intervjun med Musk. (Länk)
![](/images/stories/-2013/5/Tesla-supercharger_200.png)
Innan sommaren är slut kommer antalet att trefaldigas till 27 stationer och inom sex månader kommer alla större städer att få snabbladdare.
![](/images/stories/-2013/5/Teslassupercharger_300.jpg)
- Res genom landet, besök dina vänner och glöm plånboken hemma, säger Elon Musk i intervjun.
Under nästa år kommer Supercharger-nätet att byggas ut så att det täcker 80 procent av USA och Kanada och 2015 98 procent, lovar Musk. Det handlar om 480 snabbladdningsstationer med flera laddstolpar på varje station.
De flesta stationer kommer att drivas av solpaneler.
Elon Musk har också flaggat för en snar utbyggnad av Supercharger i Europa. Han har lovat elbilslandet Norge att få vara med från början.
De nya snabbladdarna fungerar bara på den nya bilen Tesla Model S och då bara på 85 kW-versioner eller en modifierad 60 kW-version.
De tankar likström från laddstolpen direkt ned i batteriet.
I dag är effekten på laddstolpen 90 kW men Elon Musk talar nu om att man kommer att öka effekten till 120 kW för att kunna komma ned i 20-22 minuters snabbladdning för att fylla batteriet till 50 procent. Med dagens Supercharger tar det upp till 40 minuter.
Även i Model S finns en ombordladdare som omvandlar växelström till likström, men den nya Superchargern, som laddar med likström direkt, tar sig förbi ombordladdaren och går direkt på batteripaketet.
Som en jämförelse till Teslas Supercharger kan man ta den japanska snabbladdningsstandarden Chademo, som används av japanska elbilar som Nissan Leaf och Mitsubishi I-miev och som nu håller på att byggas ut i Europa uppbackat av Renault, moderbolaget till Nissan.
Chademo är en likströmsladdare där omvandlingen från elnätets växelström till batterianpassad likström sker i laddstolpen. Effekten på Chademoladdarna är 50 kW.
Den tyska bilindustrin däremot satsar på den nya combo-tekniken där bilar kan snabbladdas med antingen växelström eller likström.
Det kommer alltså att finnas tre snabbladdningtekniker i Europa om några år.
Läs också om ABB:s nya 400 kW snabbladdare för elbussar. ABB-laddaren laddar upp batteriet på 15 sekunder. (Länk)